سلامت و سبک زندگی

سلامت و سبک زندگی

سلامت و سبک زندگی

سلامت و سبک زندگی

به پره‌دیابت مبتلا هستید یا خیر؟/ آیا شما شانس ابتلا به دیابت دارید؟

در شرایط پره‌دیابت یا هایپرگلیسمی، سطح گلوکز یا قند خون از حد نرمال کمی بالاتر است اما هنوز به قدری نیست که به عنوان دیابت نوع دوم تشخیص داده شود. به این شرایط پیش‌دیابت هم می‌گویند زیرا افراد مبتلا به پره‌دیابت در معرض ابتلا به دیابت نوع دوم و حتی خطرات جدی‌تری مانند احتمال بروز سکته مغزی و مشکلات قلبی قرار دارند. معمولا پره‌دیابت، با تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی مانند افزایش فعالیت جسمانی و کاهش وزن قابل درمان است. هرچه زودتر، افراد متوجه شرایط پره‌دیابت شوند، زودتر می توانند آن را به شرایط نرمال برگردانند و از بروز دیابت نوع دوم پیشگیری کنند. اجازه دهید ببینیم چه مشکلاتی سر راه قرار دارد. ما میلیون‌ها دلیل برای عدم تغییر سبک زندگی داریم. از بچه و شغل گرفته تا غرق شدن در دنیای مجازی، هیچ‌یک به ما فرصت ایجاد تغییر را نمی‌دهند. اما هر دلیلی که داشته باشیم، پره دیابت یک حقیقت تلخ است. اگر به آن مبتلا باشیم، باید به فکر تغییر بیفتیم تا پشیمان نشویم. با پاسخ به این ۷ سؤال، از ابتلا به پره‌دیابت مطلع شوید.

۱-جنسیت شما چیست؟ مردان بیش از زنان با دیابت تشخیص داده نشده روبه‌رو می‌شوند. شاید علت آن این است که آقایان کمتر از خانم ها به طور مرتب برای چکاپ به پزشک مراجعه می‌کنند.  زن(صفر امتیاز)                مرد(۱ امتیاز) *اگر خانم هستید، آیا تا به حال دیابت بارداریداشته‌اید؟ دیابت بارداری، نوعی از دیابت است که در دوران بارداری بروز پیدا می‌کند و پس از آن از بین می‌رود. اما زنانی که سابقه دیابت بارداری دارند، بیشتر در معرض خطر بروز دیابت نوع دوم قرار می‌گیرند. بله(۱ امتیاز)                    خیر(صفر امتیاز)

۲- آیا در اعضای خانواده فرد مبتلا به دیابت دارید؟ سابقه فامیلی دیابت با افزایش خطر بروز دیابت نوع دوم در ارتباط است. بله(۱ امتیاز)                    خیر(صفر امتیاز)

۳- آیا مبتلا به فشار خون بالا هستید؟ فشار خون بالا، می‌تواند باعث ابتلا به دیابت نوع دوم شود. بله(۱ امتیاز)                       خیر(صفر امتیاز)

۴- چند سال دارید؟ هرچه سن شما بیشتر باشد بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع دوم قرار دارید. کمتر از ۴۰ سال(صفر امتیاز)                  بین ۴۰ تا ۴۹ سال(۱ امتیاز) بین ۵۰ تا ۵۹ سال(۱ امتیاز)                 بالای ۶۰ سال(۱ امتیاز)

۵- از چه نژادی هستید؟ افراد متعلق به برخی از نژادها، بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع دوم قرار دارند. سفید/قفقازی(صفر امتیاز)               اسپانیایی یا لاتین(۱ امتیاز)            آمریکایی هندی یا بومی آلاسکا(۱ امتیاز) جزایر اقیانوس آرام(۱ امتیاز)           آسیایی آمریکایی(صفر امتیاز)          سیاه یا آفریقایی آمریکایی(صفر امتیاز)

۶- آیا از نظر فیزیکی فعال هستید؟ عدم فعالیت فیزیکی، خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را افزایش می‌دهد. بله(صفر امتیاز)                     خیر(۱ امتیاز)

۷- قدتان چه اندازه است؟ به کمک اندازه قد و وزنتان می‌توانید شاخص توده بدنی‌تان را بیابد. افرادی که دارای شاخص توده بدنی یا BMI بالا هستند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع دوم قرار دارند. BMI بالاتر از حد نرمال(۱ امتیاز)                     BMI پایین‌تر از حد نرمال(صفر امتیاز)   اگر امتیازتان بین ۱ تا ۳ باشد، خطر ابتلا به پره‌دیابت و درنتیجه دیابت نوع دوم در شما کم است. سعی کنید هرگز فعالیت فیزیکی منظم و رژیم غذایی سالم را فراموش نکنید. اما اگر امتیاز شما بیش از ۳ باشد، به احتمال قوی در شرایط پره‌دیابت یا پیش‌دیابت قرار دارید و خطر ابتلا به دیابت نوع دوم در شما قوی است. حتما آزمایش قند خون بدهید و به پزشک مراجعه کنید.

به پره‌دیابت مبتلا هستید یا خیر؟/ آیا شما شانس ابتلا به دیابت دارید؟