سلامت و سبک زندگی

سلامت و سبک زندگی

سلامت و سبک زندگی

سلامت و سبک زندگی

اگر دیالیز می‌شوید، مراقب قلب‌تان باشید!

بیماری‌های قلبی در میان افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی یا نارسایی کلیوی بسیار رایج هستند. درواقع،‌ بیماری‌های قلبی به‌عنوان علت اصلی مرگ‌ومیر در افراد مبتلا به نارسایی کلیوی شناخته می‌شوند. با این‌حال، این بیماران می‌توانند اقدامات زیادی برای حفظ سلامت قلبی-عروقی خودشان انجام بدهند. چرا انجام دادن دیالیز، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد؟ علاوه بر نارسایی کلیوی، ‌بسیاری از افرادی که دیالیز انجام می‌دهند نیز با یک یا چند مورد از مشکلات زیر مواجه می‌شوند: بیماری دیابت؛ پرفشاری خون؛ کم‌خونی؛ بالا رفتن چربی خون؛ عدم تعادل بین کلسیم و فسفر که منجر به بیماری‌ها و مشکلات قلبی می‌شود. هر کدام از این مشکلات و بیماری‌ها، قلب را به فعالیت سخت‌تر و شدیدتر وادار می‌کنند.

به‌علاوه، جریان خون به‌سوی قلب و اکسیژن‌رسانی به قلب نیز بر اثر این مشکلات ضعیف می‌شود. وقتی که قلب وادار به فعالیت شدیدتر می‌شود، ضخامت بیشتری به خود می‌گیرد و بزرگ‌تر می‌شود. درنهایت، توانایی قلب برای پمپاژ کردن خون مشکل پیدا می‌کند. این روند در درازمدت نتیجه‌ای ندارد جز نارسایی قلبی. به همین دلیل هم به بیماران تحت دیالیز توصیه می‌شود که حتما چکاپ سالانه برای اطمینان از سلامت قلب و عروق شان را هم انجام دهند.

آیا بیماران دیالیزی می‌توانند اقدامات مثبتی برای حفظ سلامتی قلب انجام بدهند؟ پاسخ متخصصان به این سوال، مثبت است. آنان همواره تاکید می‌کنند که بیماران دیالیزی، نیازهای ویژه‌ای دارند. خوش‌بختانه، تیم مراقبت‌های پزشکی می‌تواند برنامه درمانی خاصی را براساس نیازهای هر بیمار در نظر بگیرد.

رعایت نکات زیر هم به حفظ سلامت قلب در این بیماران کمک می‌کند: پیروی از رژیم غذایی سالم و مفید برای قلب. انجام دادن فعالیت‌های بدنی منظم. نگه داشتن فشار خون و کلسترول خون در محدوده طبیعی. حفظ تعادل کلسیم و فسفر در بدن. کنترل بیماری دیابت. درمان بیماری کم‌خونی. کنار گذاشتن سیگار. کاهش استرس . کاهش وزن و حفظ آن در محدوده سالم.

برای سلامت روده‌های خود گردو بخورید!

گردوها سرشار از فیبر، اسید آلفا لینولئیک (نوعی اسید چرب ضروری)، منگنز، بیوتین و دیگر مواد مغذی تقویت‌کننده هستند و همواره مورد توجه محققان بوده‌اند. یکی از مطالعات اخیر درباره این مغزهای خام نشان می‌دهد که مصرف گردو می‌تواند تغییرات مثبتی را در سطح باکتری‌ها روده به‌وجود بیاورد و درنتیجه سلامت روده‌ها تقویت کند.

 گزارشی از این مطالعه در The Journal of Nutritional Biochemistry منتشر شده است. محققان در این مطالعه، گردو را به رژیم غذایی گروهی از موش‌های آزمایشگاهی اضافه کردند و گروه کنترل را هم بدون استفاده از گردو مورد بررسی قرار دادند. بعد از اندازه‌گیری تعداد باکتری‌ها و ارزیابی نوع باکتری‌ها در روده آن‌ها، محققان متوجه شدند که وضعیت باکتری‌های روده در موش‌های مصرف‌کننده گردو تغییر کرده است.

درواقع، مصرف گردو با دو فایده مثبت در روده موش‌های آزمایشگاهی همراه بود: تغییر در ظرفیت عملکردی روده‌ها و افزایش تعداد باکتری‌های مفید در روده. دکتر بیرلی (مسئول این مطالعه) می‌گوید: «ما متوجه شدیم که اضافه کردن گردو به رژیم غذایی، تنوع باکتری‌ها در روده را افزایش می‌دهد.

بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که تنوع باکتریایی کمتر در روده با ابتلا به چاقی و بیماری‌های دیگر مانند بیماری‌های التهابی روده مرتبط است. گردوها، میزان چندین باکتری مهم مانند لاکتوباسیلوس را در روده بیشتر می‌کنند». به‌گفته، هرچه تنوع باکتریایی در روده افراد بیشتر باشد، سلامت عمومی افراد هم در وضعیت بهتری قرار می‌گیرد.

۸ اشتباه رایج که مسواک زدن را بی تاثیر می کند

اگر هر روز مسواک می‌زنید و باز هم گله دارید که دندان‌هایتان زرد است و خونریزی از لثه دارید یا دهانتان بو می دهد شاید به دلیل عادات اشتباهی است که در طول مسواک زدن مرتکب آن می‌شوید. برای سلامت دندان این اشتباهات را با شما مرور می‌کنیم:

۱-آب کشیدن زیاد دهان یکی از مسائلی که روی خمیر دندان‌ها قید نشده است مدت زمانی است که باید اجازه دهید خمیر دندان در دهان بماند تا اثر بگذارد. اگر می‌خواهید خمیر دندان اثر سفیدکنندگی داشته باشد. نباید فورا بعد از شسشوی دهان آن را آب بکشید. لازم است چند دقیقه‌ای صبر کنید تا فلور اثر پاک‌کنندگی خود را بر دندان داشته باشد. حتی نیازی به آب کشیدن کامل دهان بعد از مسواک زدن نیست. بد نیست اجازه بدهید این ترکیبات کمی در دهانتان باقی بماند.

۲-مسواک نزدن زبان هنگامی که مسواک می‌زنید، مسواک زدن زبان را فراموش نکنید. این کار به کاهش حجم باکتری در دهان کمک کرده و احتمال بدبویی دهان را از بین می‌برد.

۳-مسواک زدن افقی دندان‌ها اگر از مسواک به طرز اشتباه استفاده کنید اصلا کارایی ندارد و دندان‌ها را تمیز نمی‌کند. کشیدن مسواک به شکل افقی روی دندان‌ها درست نیست. این کار به پاک شدن لای به لای دندان‌ها کمکی نمی‌کند و در نتیجه پوسیدگی‌ها مرتبا پیشرفت خواهند داشت , سلامت دندان ها به خط میفتد. باید سطح دندانی را از بالا به پایین مسواک زد و تنها سطح دندان‌های آسیاب را به صورت افقی پاک کرد.

۴-استفاده از مسواک بیش از ۳ ماه مسواک‌ها تاریخ مصرف دارند و استفاده بیش از آن باعث کاهش میزان پاک‌کنندگی‌شان خواهد شد. حداکثر زمانی که می‌توانید از یک مسواک استفاده کنید ۳ ماه است. اما اگر قبل از این زمان موهای روی مسواک کج شد یا حالت خود را از دست داد باید آن را عوض کنید.

۵-مسواک زدن محکم دندان‌ها لازم نیست خیلی شدید و محکم دندان‌ها را مسواک بزنید. کافی است روش مسواک زدنتان درست باشد. مسواک زدن محکم و سریع تنها به دندان‌ها و لثه آسیب می‌رساند. بهترین حالت این است که دندان‌ها را از بالا به پایین و به آرامی مسواک کنید.

۶-استفاده از مسواک‌های سفت برخی افراد فکر می‌کنند هر چه مسواکشان سفت‌تر باشد، پاک‌کنندگی بهتری دارد اما این باور اشتباه است. این کار به مینای دندان آسیب می‌زند. سعی کنید برس مسواکتان نرم باشد و بیشتر به شیوه صحیح مسواک زدن دقت کنید.

۷-استفاده از مسواک برقی اگر از مسواک برقی استفاده می‌کنید نباید خود آن را روی دندان حرکت دهید در این شرایط مسواک اثر پاک‌کنندگی ندارد. برای استفاده صحیح کافی است برس را روی دندان نگه دارید.

۸-نخ دندان را فراموش نکنید مطمئنا برخی نقاط دندان با مسواک تمیز نمی‌شود. اگر بین دندان‌هایتان کمی فضا باز است ممکن است مواد غذایی وارد آن شده و بماند و زمینه‌ساز بروز پوسیدگی شود. در این شرایط بهترین کار

احتمال ابتلا به اگزما و پسوریازیس در ناحیه واژن

هیچ خانمی نمی‌تواند خارش در ناحیه واژن را تحمل کند و اگر این التهاب با راش‌های پوستی یا لکه‌های غیرعادی همراه باشد، احتمال وجود بیماری پوستی را نمی‌توان رد کرد. یکی از بیماری‌های پوستی خاصی که سلامت واژن را تهدید می‌کند، اگزما است. هر کسی که با اگزما در قسمت‌های دیگر بدن‌اش مواجه شده باشد، خیلی خوب می‌داند که التهاب و خشکی پوست ناشی از آن واقعا آزاردهنده است.

اگزما در ناحیه واژن می‌تواند با قرمزی پوست آن و بثورات خارش‌دار همراه شود که در سلامت واژن تاثیر منفی دارد. متخصصان معتقدند که بروز بیماری پوستی اگزما عموما به اختلال در سیستم ایمنی بدن برمی‌گردد و نمی‌توان عامل مشخصی را برای بروز آن مشخص کرد. برخی محصولات مثل صابون‌ها، پاک‌کننده‌ها و... می‌توانند التهاب پوستی را در این شرایط تشدید کنند و درنهایت بیماری را بدتر کنند.

اگر با چنین حالت‌هایی مواجه شدید، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. معمولا استفاده از استروئیدهای موضعی یا عوض کردن محصولات سلامت و بهداشتی و آرایشی، می‌تواند به تسکین درد و ناراحتی ناشی از اگزما کمک کند. استروئیدهای موضعی، نوعی سرکوب‌کننده سیستم ایمنی هستند که به سیستم ایمنی کمک می‌کنند. بیماری پوستی دیگر،‌ پسوریازیس است. متاسفانه راش‌های پوستی قرمز و زبر می‌توانند روی ناحیه تناسلی نیز تاثیر منفی بگذارند.

شایع‌ترین نوع پسوریازیس که روی واژن خانم‌ها تاثیر می‌گذارد، پسوریازیس معکوس نام دارد. درحالی که هیچ درمان قطعی‌ای برای پسوریازیس وجود ندارد،‌ کرم‌های موضعی استروئیدی و غیراستروئیدی می‌توانند به تسکین درد ناشی از آن کمک کنند. البته با توجه به حساس بودن پوست واژن، نباید از کرم‌هایی استفاده کرد که قدرت و غلظت زیادی دارند.

 

تاثیر سبک زندگی پدران بر سلامت فرزندان

یکی از مطالعات اخیر نشان می‌دهد که سن و سبک زندگی پدران (حتی قبل از به دنیا آمدن کودک) می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر سلامت فرزندان باقی بگذارد. گزارشی از این بررسی در American Journal of Stem Cellsمنتشر شده است.

برای مدت‌های طولانی این‌طور تصور می‌شد که مادرها می‌توانند از طریق مسائلی مثل سیگار کشیدن (خصوصا در طول دوران بارداری)، روی سلامت و سبک زندگی فرزندشان تاثیر منفی بگذارند؛ اما مجموعه‌ای از مطالعات اخیر نشان می‌دهند که رژیم غذایی، سیگار کشیدن و سن پدران می‌تواند در نقص‌های مادرزادی کودک، ابتلا به اوتیسم، چاقی، بیماری روان‌شناختی و مشکلات دیگر نقش داشته باشد.

دکتر جوانا کیتلینسکا، از استادان دانشگاه جورج‌تاون، با توجه به همین پیش‌زمینه به بررسی چندین مورد از این مطالعات پرداخته است که همگی درباره رابطه بین سلامت کودک و پدرها انجام شده است. به گفته این محقق، مطالعه اخیر نشان می‌دهد که «سن پدر، سبک زندگی و مسائل مختلف دیگر می‌توانند روی سلامت کودکان تاثیر بگذارند». سن و عادت‌های ناسالم باعث شکل‌گیری تغییرات مختلف در ژن‌های مردان می‌شوند.

اگرچه دانشمندان هنوز به‌طور کامل متوجه نشده‌اند که این تاثیرپذیری چطور به وجود می‌آید، اما این تغییرات روی سلامت کودکان نیز تاثیر می‌گذارند. مثلا چاقی پدر می‌تواند روی ژن‌های خودش تاثیر منفی بگذارد و از همین طریق شرایطی را فراهم کند که احتمال ابتلا به چاقی برای فرزندش بیشتر شود.

۷ نشانه کمبود امگا۳/ از خشکی پوست تا درد مفاصل

امروزه همه می‌دانیم که اسیدهای چرب امگا-۳ برای حفظ سلامتی و تندرستی ما اهمیت ویژه‌ای دارند، اما هنوز هم بعضی از افراد دچار کمبود امگا-۳ هستند و مشکلات مختلفی را به خاطر همین مساله تجربه می‌کنند. البته لازم نیست نگران شوید

چون کمبود امگا-۳ در اکثر موارد، با ایجاد تغییرات ساده در سبک زندگی و رژیم غذایی قابل درمان است. آشنایی با نشانه‌های این کمبود به شما کمک می‌کند تا زودتر متوجه مشکل شوید و برای رفع آن اقدام کنید.   خشکی پوست یکی از رازهای داشتن پوست جوان و زیبا، همین امگا-۳ است که به‌طور طبیعی در ساختار دیواره سلولی وجود دارد. با این‌حال، هرچه میزان امگا-۳ در بدن کمتر از حد طبیعی شود، پوست هم خشک‌تر خواهد شد. امگا-۳ در جذب مواد مغذی به پوست کمک می‌کند و مواد زائد و مضر را از پوست بیرون می‌کشد. درنتیجه، سبک زندگی  درست و تامین امگا-۳ مورد نیاز بدن، سلامت و درخشندگی را به پوست برمی‌گرداند.

موهای بی‌روح و مرده همان‌طور که امگا-۳ در سلول‌های پوست وجود دارد، در فولیکول‌های مو هم یافت می‌شود. درواقع باید گفت که امگا-۳، یکی از مواد مغذی مهم برای حفظ درخشش و شادابی موها است. اسیدهای چرب امگا-۳، موها را به‌خوبی تغذیه می‌کنند، ضخامت موها را افزایش می‌دهند و التهاب پوست سر را هم کم می‌کنند. برطرف نشدن این مشکلات می‌تواند به ریزش مو منجر شود.   ناخن‌های شکننده ناخن‌هایی که بیش از حد نرم هستند، پوسته می‌دهند یا به‌راحتی می‌شکنند، نشان‌دهنده این هستند که مشکلی در بدن وجود دارد.

یکی از این مشکلات احتمالی، کمبود امگا-۳ است. مطالعات بسیاری نشان داده‌اند که منابع حیوانی امگا-۳ (مانند روغن ماهی) بسیار راحت‌تر از منابع گیاهی آن توسط بدن انسان جذب می‌شوند. بنابراین، بهترین کار این است که روغن ماهی را به رژیم غذایی خودتان اضافه کنید.   بی‌خوابی محققان دانشگاه آکسفورد در یکی از مطالعات اخیرشان به این نتیجه رسیده‌اند که هرچه سطح امگا-۳ در بدن افراد بالاتر باشد، کیفیت خواب هم افزایش پیدا می‌کند. با این‌حال، متخصصان همواره به مردم توصیه می‌کنند که مکمل‌های امگا-۳ را صبح‌ها مصرف کنند، نه شب‌ها. دلیلش هم این است که مصرف مکمل امگا-۳ در ساعات نزدیک به خواب شبانه می‌تواند شما را بیدار نگه دارد.  

تمرکز ضعیف اگر به اندازه کافی روغن ماهی نخورید یا مکمل امگا-۳ مصرف نکنید،‌ شانس به‌وجود آمدن اختلال در تمرکزتان افزایش پیدا می‌کند. بسیاری از افراد، فقط با رساندن دوز روزانه امگا-۳ به بدن، وضعیت تمرکز خودشان را به‌طور قابل توجهی تقویت می‌کنند. به همین دلیل، متخصصان توصیه می‌کنند که مکمل‌های امگا-۳ مرغوب (ترجیحا به‌صورت ترکیبی با ویتامین‌های B) را مصرف کنید.   خستگی خستگی مداوم می‌تواند علت‌های زیادی داشته باشد، اما شکی نیست که کمبود امگا-۳ می‌تواند یکی از همین علت‌ها باشد. براساس گزارش دانشگاه مریلند،‌ خستگی به‌عنوان یکی از علامت‌های شایع کمبود امگا-۳ شناخته می‌شود و درنتیجه اضافه کردن این اسیدهای چرب به رژیم غذایی می‌تواند سطح انرژی را در افرادی که با مشکل خستگی مداوم روبه‌رو هستند، افزایش بدهد.  

درد مفصلی اسیدهای چرب امگا-۳ که از روغن ماهی گرفته می‌شوند، خاصیت ضدالتهابی قدرتمندی دارند. به همین دلیل، مصرف امگا-۳ برای افراد مبتلا به مشکلات مفصلی از اهمیت خاصی برخوردار است. دریافت امگا-۳ به‌اندازه کافی می‌تواند روند فرسایش بافت‌ها و مفصل‌های بدن را متوقف کند.

۸ نشانه افراد مبتلا به سندرم وسواس کنترل اوضاع/همه چیز باید سر جایش باشد!

همه ما با افراد مبتلا به سندرم وسواس کنترل اوضاع (Control Freak Syndrome) آشنایی داریم،که در سلامت روانشان اختلال وجود دارد اما نام این سندرم را کمتر شنیده‌ایم. حتی شاید خود شما هم یکی از همین افراد باشید! طبق تعریف این اصطلاح، فرد مبتلا به سندرم وسواس کنترل اوضاع، فردی است که احساس می‌کند باید همه موقعیت‌ها را به سمت هدف خاصی هدایت کند و طوری در جزئیات هر کاری دخالت کند که درنهایت نتیجه کار براساس نیازهای خودش شکل بگیرد. براساس گزارش Psychology Today، این افراد «به در کنترل داشتن همه چیز نیاز دارند، چون در غیر این صورت می‌ترسند که همه چیز از کنترل‌شان خارج شود و حتی زندگی‌شان از بین برود». دوباره به ظرف‌های غذا بعد از دیگران رسیدگی می‌کنید این افراد حتی ترجیح می‌دهند که بعد از چیده شدن ظرف‌های غذا در ماشین ظرف‌شویی توسط همسرشان، خودشان ظرف‌ها را دوباره در جای مناسب قرار بدهند، چون بی‌نظمی واقعا وجودشان را آشفته می‌کند.

وسواس به تعیین جای مشخص برای اشیا، یکی از صفاتی است که در افراد مبتلا به اختلال وسواس اجباری (OCD) هم مشاهده می‌شود. با این‌حال، افرادی که این ویژگی را دارند، لزوما به OCD مبتلا نیستند. فراتر از توانایی واقعی‌تان، مسئولیت می‌پذیرید آیا در مواقعی که دیگران به کمک نیاز دارند، شما سریعا داوطلب می‌شوید؟ این داوطلب شدن شما دقیقا به کدام دلیل است؟ تمایل ذاتی به انجام دادن اعمال خیر یا این‌که فکر می‌کنید فقط شما می‌توانید اوضاع را کنترل کنید؟ درواقع، افراد مبتلا به سندرم وسواس کنترل اوضاع، مسئولیت‌های متعدد را فقط ‌براساس یک قاعده مهم می‌پذیرند: من تنها فردی هستم که می‌تواند کارها را به‌درستی انجام بدهد. وسواس پاکیزگی و نظم دارید آیا اتاق خواب شما طوری چیده شده است که انگار برای عکس‌برداری آماده‌اش کرده‌اید؟! وسواس کنترل اوضاع و وسواس پاکیزگی و نظم، معمولا در کنار هم قرار می‌گیرند. درواقع،‌ هر دوی این وسواس‌ها،‌ فرد را به کنترل محیط افرادش مجبور می‌کنند.

البته گروهی از محققان در سال ۲۰۱۰ میلادی اعلام کردند که این نوع از رفتارها می‌توانند به‌عنوان یکی از تاکتیک‌های بقای بشر در نظر گرفته شوند. کمال‌گرا هستید فرد مبتلا به وسواس کمال‌گرایی، خودش و دیگران را مجبور می‌کند به این‌که همواره استانداردهای مشخصی را رعایت کنند، درحالی که رعایت این استانداردها واقعا کار دشواری است. طبق گزارش American Psychological Association، کمال‌گرایی، اختلال اضطرابی و افسردگی، همگی در کنار هم عمل می‌کنند، ‌ولی همه افراد کمال‌گرا لزوما به اختلال اضطرابی یا افسردگی مبتلا نیستند. افراد کمال‌گرا هم به دو نوع اصلی تقسیم می‌شوند: سازگار و ناسازگار. کمال‌گرایان ناسازگار، بسیار بیشتر از عدم رعایت استانداردهای خودشان آزرده می‌شوند. به مدیریت ذره‌بینی اعتقاد دارید مدیریت ذره‌بینی (micromanagement)، یکی از راه‌های دیگر برای کنترل اوضاع و نتایج امور است.

افرادی که براساس مدیریت ذره‌بینی زندگی می‌کنند، زمان زیادی را برای مسئولیت‌های خودشان صرف می‌کنند و به دیگران اجازه نمی‌دهند که نقشی در انجام امور مربوط به خودشان داشته باشند. اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی، شما را نابود می‌کنند افراد مبتلا به سندرم وسواس کنترل اوضاع، همه چیز را براساس برنامه درک می‌کنند و البته همه احتمالات را هم برای موقعیت‌های مختلف در نظر می‌گیرند. با این‌حال، اگر اتفاق خارج از برنامه‌ای برای آنان پیش بیاید، تمام وجودشان به هم می‌ریزد. این درحالی است که متخصصان حوزه سلامت روان همواره هشدار داده‌اند که برنامه‌ریزی بیش از حد اساسا برای زندگی مضر است. دیگران را مورد قضاوت قرار می‌دهید از آن‌جایی که افراد مبتلا به سندرم وسواس کنترل اوضاع فکر می‌کنند که فقط خودشان همه کارها را به‌درستی انجام می‌دهند، در درک رفتارهای متفاوت دیگران با مشکل مواجه می‌شوند.

درواقع، آنان به‌جای درک همدلانه درباره زندگی دیگران، اصرار دارند که همه را به استانداردهای خودشان نزدیک کنند و در صورت مواجهه با عدم تطابق، دیگران را شدیدا مورد قضاوت قرار می‌دهند. متاسفانه، والدینی که مبتلا به این وسواس هستند، می‌توانند ویژگی‌های خودشان را به فرزندان‌شان نیز انتقال بدهند. دیگران را مدام سرزنش می‌کنید اگر دیگران براساس مدل‌های ذهنی شما رفتار نکنند، فکر می‌کنید که آنان قطعا اشتباه بزرگی مرتکب شده‌اند و باید این موضوع را به اطلاع آنان برسانید. این وسواس به‌راحتی می‌توانند بزرگسالان را آزار بدهد، چه برسد به کودکان. محققان می‌گویند که اگر والدین دارای این ویژگی باشند، فرزندان‌شان کمتر احساس خوش‌بختی می‌کنند و حتی رضایت‌مندی آن‌ها از زندگی هم کاهش می‌یابد.

۵ نشانه پیری که می‌توانند زنگ هشدار بیماری دیابت هم باشند!

بیشتر مردم فکر می‌کنند که مشکلاتی در سلامت و بدن مانند کاهش شنوایی یا کسالت از اتفاقات بدیهی در دوران سالمندی هستند و هیچ مشکل دیگری را نشان نمی‌دهند، اما دقیقا این‌طور نیست. درواقع، این نشانه‌های رایج پیری می‌توانند از علائم ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲ باشند. به‌گفته متخصصان، از آن‌جایی که بیماری دیابت کاملا تدریجی پیشرفت می‌کند، فرد بیمار می‌تواند مشکل عجیبی را احساس نکند، اما به این بیماری مبتلا شده باشد.

پس قبل از این‌که هر کدام از علائم زیر را به افزایش سن مرتبط کنید، آن‌ها را به‌عنوان نشانه‌های احتمالی ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲ در نظر بگیرید. ضعف شنوایی یا تاری دید وقتی که افراد نمی‌توانند صحبت دیگران را به‌طور واضح بشنوند یا وقتی که نمی‌توانند نوشته‌های کتاب را بخوانند، معمولا این مشکلات را به پیری و کاهش سلامت بدن ربط می‌دهند. با این‌حال، مطالعات علمی نشان داده‌اند که افراد مبتلا به بیماری دیابت، ۲ برابر بیشتر از دیگران با احتمال ابتلا به ضعف شنوایی یا حتی از دست دادن شنوایی مواجه هستند.

یکی از ویژگی‌های بیماری دیابت، این است که به رگ‌های خونی و عصب‌های موجود در گوش‌ها و چشم‌ها آسیب می‌رساند. بیماری‌هایی مانند رتینوپاتی و آب مروارید هم می‌توانند به بینایی صدمه بزنند. کمبود انرژی و تحریک‌پذیری دوران سالمندی معمولا با کمبود انرژی همراه است که در ادامه به بدخلقی و تحریک‌پذیری عصبی منجر می‌شود. با این‌حال، بیماری دیابت نوع ۲ هم می‌تواند باعث خستگی و تندمزاجی در بعضی از افراد شود. در این موارد، گلوکز در جریان خون تجمع می‌کند و برای تولید انرژی به سلول‌ها منتقل نمی‌شود. همین روند است که احساس خستگی، گرسنگی، کسالت و کمبود انرژی را در این بیماران به‌وجود می‌آورد، چون فرآیند سوخت‌رسانی به سلول‌های بدن مختل شده است.

یکی از مطالعات PLoS One هم در سال ۲۰۱۶ نشان داده است که عوامل دیگر مانند افسردگی، بیماری فشار خون بالا، التهاب و انواع بیماری‌های قلبی و متابولیک در سالمندان، به‌طور مستقل با افزایش خطر ابتلا به بیماری دیابت همراه هستند. تکرر ادرار و تشنگی شدید بعضی از افراد با افزایش سن، بیشتر از قبل ادرار می‌کنند و بیماری دیابت می‌تواند یکی از علت‌های این مشکل باشد. در این موارد، قند در جریان خون باقی می‌ماند و به سلول‌های بدن نمی‌رسد. بنابراین، تنها راه برای دفع قند از بدن، ادرار است. تداوم این روند هم تعادل آب بدن را برهم می‌زند و درنهایت تشنگی شدیدی را به‌وجود می‌آورد.

بعضی از افراد مبتلا به بیماری دیابت سعی می‌کنند که تشنگی شدیدشان را با مصرف نوشیدنی‌های شیرین و گازدار برطرف کنند، اما نمی‌دانند که چنین کاری می‌تواند چرخه باطل و آزاردهنده‌ای را بازتولید کند. کاهش وزن بدون دلیل بعضی از افراد همراه با افزایش سن، کاهش وزن را تجربه می‌کنند که واقعا می‌تواند از ویژگی‌های افزایش سن و پیری باشد. با این‌حال، هرگونه کاهش وزن بدون دلیل (خصوصا بدون تلاش برای کاهش وزن) به بررسی دقیق نیاز دارد. افراد مبتلا به بیماری دیابت کنترل‌نشده، سوخت بدن خودشان را از غذاهای مصرفی به‌دست نمی‌آورند و درنتیجه با کاهش وزن بی‌دلیل مواجه می‌شوند. علائم غیرعادی پیری می‌تواند با این مشکلات همراه باشد: بی‌حسی و سوزن‌سوزن شدن دست‌ها و پاها، خشکی و خارش پوست،‌ بهبودی دیرهنگام زخم‌ها.

با این‌حال، همه این نشانه‌ها می‌توانند به آسیب‌دیدگی جریان خون اشاره داشته باشند که درنتیجه بیماری دیابت کنترل‌نشده یا طولانی شدن دوره این بیماری به‌وجود آمده است. این آسیب‌دیدگی اجازه نمی‌دهد که مواد مغذی، مایعات، چربی‌ها و اکسیژن به نقاط مورد نظر در بدن برسند.

تغییر در سبک زندگی برای سلامت قلب لازم است

برای این‌که از سلامت قلب‌تان محافظت کنید، لازم است به تغییرات در سبک زندگی‌تان فکر کنید، چون قرار نیست همه مشکلات را داروها حل کنند. اما این را هم در نظر داشته باشید که تغییر در سبک زندگی هر کدام از انسان‌ها سریعا اتفاق نمی‌افتد، چون این تغییر نوعی فرآیند است که به زمان نیاز دارد.براساس یکی از مطالعات British Journal of General Practice که در سال ۲۰۱۲ انجام شد، ۶۶ روز طول می‌کشد تا انسان‌ها بتوانند رفتار جدیدی را با تمرین کردن به عادت تبدیل کنند.

به همین دلیل باید برنامه مشخصی برای این تغییرات در سبک زندگی خود داشه باشید. اولین کاری که باید انجام دهید، آماده کردن لیستی از تغییرات است. وقتی اهداف‌تان را روی کاغذ می‌نویسید، برای خودتان هم شفاف‌تر می‌شوند و شما را در ادامه مسیر راهنمایی می‌کنند. فقط دقت کنید تا جایی که ممکن است باید واقع‌گرایانه به خودتان و هدف‌گذاری‌ها نگاه کنید. در ادامه باید اهدافی که نوشته‌اید را به مراحل قابل کنترل و قابل مدیریت تقسیم کنید.

نباید فکر کنید که می‌شود همه تغییرات را یک‌جا انجام داد، چون این تصور به احتمال زیاد باعث می‌شود کل برنامه را رها کنید. خیلی از افراد به دلیل همین اشتباه است که شکست می‌خورند. این نکته مهم را هم در نظر بگیرید که باید تغییرات را به‌تدریج و آرام‌آرام اضافه کنید، نه ناگهانی و یک‌جا. وقتی کاملا اطمینان پیدا کردید تغییر قبلی تبدیل به عادت شده است، تغییر جدید را اضافه کنید. همین روند را ادامه دهید تا به پایان لیست اهداف برسید. 

تغییرات دوران بلوغ را بهتر بشناسید!

فرزند خوش‌خُلق و شیرین شما ممکن است در طول دوران بلوغ، به فردی کاملا متفاوت تبدیل شود. نوجوانان در طول این مرحله از زندگی، تغییرات جسمانی و روانی زیادی را تجربه می‌کنند که هر کدام می‌توانند باعث سردرگمی، عصبانیت و سرکشی در سلامت زندگی او شوند. اگرچه آن‌ها معمولا در این شرایط سعی می‌کنند تا پدر و مادر را از خودشان دور کنند، اما شدیدا به حمایت و درک شدن نیاز دارند تا از این مرحله با موفقیت بگذرند و به فرد بزرگ‌سال پخته‌ای تبدیل شوند.

کسب اطلاعات مناسب درباره تغییرات روانی خاص در این دوره از سلامت زندگی می‌تواند به والدین کمک کند تا بهتر از قبل با فرزندشان رفتار کنند. یکی از مهم‌ترین اثرات روانی دوران بلوغ، نارضایتی از بدن و اعتماد به نفس پایین است. وقتی که بدن آن‌ها شروع به تغییر می‌کند، آن‌ها تفاوت‌ها را احساس می‌کنند و نسبت به این تغییرات نیز خودآگاهی خاصی پیدا می‌کنند.

یکی از مطالعات Adolescence در سال ۲۰۰۱ میلادی نشان می‌دهد که سطح بالایی از نارضایتی نسبت به بدن در نوجوانان وجود دارد. دختران نوجوان بیشتر از پسران نوجوان نسبت به وزن حساس می‌شوند و به کاهش وزن اهمیت می‌دهند. این درحالی است که پسران نوجوان معمولا بر روی افزایش توده‌های عضلانی بدن تمرکز می‌کنند. افزایش نگرانی نسبت به تصویر بدن معمولا به کاهش اعتماد به نفس در نوجوانان منجر می‌شود. مطالعات علمی دیگری نیز وجود دارند که همین نتایج را تایید می‌کنند.

 یکی از مطالعات Commonwealth Fund نشان می‌دهد که بالای نیمی از دختران نوجوان آمریکایی با ورود به سن بلوغ، کاهش شدید اعتماد به نفس را تجربه می‌کنند. نوجوانان باید بدانند که تغییرات مختلف در دوران بلوغ کاملا طبیعی است و هر انسانی چنین تغییراتی را تجربه خواهد کرد.