سلامت و سبک زندگی

سلامت و سبک زندگی

سلامت و سبک زندگی

سلامت و سبک زندگی

تغییرات دوران بلوغ را بهتر بشناسید!

فرزند خوش‌خُلق و شیرین شما ممکن است در طول دوران بلوغ، به فردی کاملا متفاوت تبدیل شود. نوجوانان در طول این مرحله از زندگی، تغییرات جسمانی و روانی زیادی را تجربه می‌کنند که هر کدام می‌توانند باعث سردرگمی، عصبانیت و سرکشی در سلامت زندگی او شوند. اگرچه آن‌ها معمولا در این شرایط سعی می‌کنند تا پدر و مادر را از خودشان دور کنند، اما شدیدا به حمایت و درک شدن نیاز دارند تا از این مرحله با موفقیت بگذرند و به فرد بزرگ‌سال پخته‌ای تبدیل شوند.

کسب اطلاعات مناسب درباره تغییرات روانی خاص در این دوره از سلامت زندگی می‌تواند به والدین کمک کند تا بهتر از قبل با فرزندشان رفتار کنند. یکی از مهم‌ترین اثرات روانی دوران بلوغ، نارضایتی از بدن و اعتماد به نفس پایین است. وقتی که بدن آن‌ها شروع به تغییر می‌کند، آن‌ها تفاوت‌ها را احساس می‌کنند و نسبت به این تغییرات نیز خودآگاهی خاصی پیدا می‌کنند.

یکی از مطالعات Adolescence در سال ۲۰۰۱ میلادی نشان می‌دهد که سطح بالایی از نارضایتی نسبت به بدن در نوجوانان وجود دارد. دختران نوجوان بیشتر از پسران نوجوان نسبت به وزن حساس می‌شوند و به کاهش وزن اهمیت می‌دهند. این درحالی است که پسران نوجوان معمولا بر روی افزایش توده‌های عضلانی بدن تمرکز می‌کنند. افزایش نگرانی نسبت به تصویر بدن معمولا به کاهش اعتماد به نفس در نوجوانان منجر می‌شود. مطالعات علمی دیگری نیز وجود دارند که همین نتایج را تایید می‌کنند.

 یکی از مطالعات Commonwealth Fund نشان می‌دهد که بالای نیمی از دختران نوجوان آمریکایی با ورود به سن بلوغ، کاهش شدید اعتماد به نفس را تجربه می‌کنند. نوجوانان باید بدانند که تغییرات مختلف در دوران بلوغ کاملا طبیعی است و هر انسانی چنین تغییراتی را تجربه خواهد کرد.