سلامت و سبک زندگی

سلامت و سبک زندگی

سلامت و سبک زندگی

سلامت و سبک زندگی

به سلامت پاهای خود اهمیت بدهید

پاهای ما انسان‌ها در بیشتر ساعات روز درحال فعالیت هستند و به همین دلیل در معرض ابتلا به مشکلات مختلفی قرار می‌گیرند. بعضی از افراد، در صورت مواجهه با مشکلات رایج پاها، آن‌ها را نادیده می‌گیرند و بعضی از افراد هم چنین مشکلاتی را بی‌اهمیت تلقی می‌کنند. اگر چیز زیادی درباره مشکلات رایج پاها نمی‌دانید، دکتر دینا گاهیل (متخصص بیماری‌های پا) اطلاعات خوبی در این زمینه به شما می‌دهد.

پینه پا

پینه پا یا Bunion، نوعی برآمدگی استخوانی در انگشت بزرگ پا است که گاهی اوقات هم در انگشت کوچک پا اتفاق می‌افتد و به آن پینه انگشت خیاطان یا Tailor’s bunion می‌گویند. نشانه اصلی پینه پا، خم شدن انگشت بزرگ پا به سمت انگشت‌های دیگر است. هر فردی ممکن است به پینه پا مبتلا شود، اما علت اصلی آن هنوز مشخص نیست. مطالعات متعددی نشان داده‌اند که پینه پا دارای ریشه‌های ارثی است و شیوع بیشتری هم در میان زنان دارد. البته محققان، این ارتباط را به استفاده از کفش‌های نامناسب توسط زنان نیز مرتبط می‌دانند. نکته جالب‌تر این‌که پینه پا در میان افرادی که کفش نمی‌پوشند، ندرتا به چشم می‌خورد. شیوه‌های درمانی بدون نیاز به جراحی مانند داروهای ضددرد، استفاده از کفی‌های مناسب برای کفش و پدهای مخصوص می‌توانند به کاهش درد ناشی از پینه پا کمک کنند.

با این‌حال، اگر علائم پینه پا واقعا شدید باشند و شیوه‌های درمانی رایج نتوانند تغییری ایجاد کنند، پزشک متخصص می‌تواند شیوه‌های برپایه جراحی را برای شما در نظر بگیرد. برای پیشگیری از ابتلا به پینه پا، حتما کفش‌هایی بپوشید که اندازه متناسبی با پاها دارند و فشار اضافی به پاها وارد نمی‌کنند. در ضمن، پنجه پاها باید فضای مناسبی برای جای‌گیری و حرکت در کفش داشته باشند. کفش‌هایی که پنجه تنگ یا پاشنه‌های بلند دارند، انگشتان پاها را به سمت همدیگر فشار می‌دهند و درنتیجه شانس ابتلا به پینه پاها را بالا می‌برند.

پینه و میخچه

میخچه و پینه(Corns and calluses)، قسمت‌های سفت‌شده، برآمده و ضخیمی از پوست هستند که به‌خاطر قرار گرفتن پوست در معرض اصطکاک یا فشار زیاد به‌وجود می‌آیند. این ضایعات معمولا برای پاها اتفاق می‌افتند و می‌تواند باعث درد یا ناراحتی موقع راه رفتن شوند. پوشیدن کفش‌های تنگ و نامناسب و همچنین استفاده از کفش‌های غیراستانداردی که لایه‌های محافظتی مناسبی ندارند، می‌تواند شانس ابتلا به میخچه و پینه را افزایش بدهد. فعالیت‌های پُرفشار و پُرتکرار مانند دویدن یا پیاده‌روی طولانی هم می‌توانند باعث سایش بیش از حد کف پاها با کفش شوند و درنتیجه این مشکلات را برای پاها به‌وجود بیاورند. اگر به میخچه و پینه مبتلا شدید، باید به پزشک مراجعه کنید و این مشکل را نادیده نگیرید.

در ضمن، میخچه و پینه خودبه‌خود درمان نمی‌شود، مگر این‌که علت اصلی در شکل‌گیری اصطکاک را برطرف کنید. درمان‌های بدون نسخه نمی‌توانند علت ریشه‌ای را برطرف کنند و حتی ممکن است که به پوست اطراف ناحیه مورد نظر هم آسیب برسانند. بنابراین، قبل از هر اقدام خودسرانه‌ای با پزشک مشورت کنید.

به سلامت پاهای خود اهمیت بدهید