سلامت و سبک زندگی

سلامت و سبک زندگی

سلامت و سبک زندگی

سلامت و سبک زندگی

اختلالات خواب روابط زوج‌ها را خشن می‌کند!

محققان دانشگاه اوهایو در یکی از مطالعات اخیرشان به این نتیجه رسیده‌اند که اختلالات خوابمی‌توانند با نزاع‌های زناشویی و مشکلات مختلف در زندگی مشترک مرتبط باشند. آنان در این مطالعه، ۴۳ زوج را مورد بررسی قرار دادند تا متوجه شوند که روابط عاشقانه و احساسی چطور بر سلامتی زوج‌ها تاثیر می‌گذارند. یافته‌های نهایی نشان داده‌اند که نزاع‌های زناشویی در میان همه این زوج‌ها اتفاق می‌افتند و این اصلا عجیب نیست، اما نوع کنترل و مدیریت این نزاع‌ها در میان همه زوج‌ها یکسان پیش نمی‌رود.

درواقع،‌ محققان متوجه شدند که بعضی از زوج‌ها کاملا سازنده و عاقلانه با نزاع‌ها مواجه می‌شوند، درحالی که بعضی از آنان به مواجهه خشونت‌آمیز، منفی و مخرب روی می‌آورند. به‌گفته محققان، عاملی که بیشترین و مهم‌ترین تفاوت را بین این دو نوع از زوج‌ها ایجاد می‌کند، این است که زوج‌های ستیزه‌جو و خشن معمولا بیشتر از زوج‌های دیگر با اختلالات خواب مواجه هستند.

دکتر جانیس گلاسر (از اعضای دانشگاه اوهایو و مسئول این مطالعه) می‌گوید: «وقتی که افراد کمتر از میزان لازم می‌خوابند، انگار که جهان را با عینک‌های تیره‌ و بدبینی نگاه می‌کنند. اساسا خلق‌وخوی این افراد ضعیف‌تر می‌شود و ترشرویی هم در آنان افزایش می‌یابد. بنابراین، کمبود خواب واقعا به روابط اجتماعی ازجمله رابطه زناشویی افراد آسیب می‌رساند».

محققان می‌گویند که زوج‌های مبتلا به کمبود خواب، دارای سطح بالاتری از نشانگرهای التهابی در بدن خودشان هستند و همین مساله می‌تواند شانس ابتلا به مشکلات مختلف از بیماری‌های قلبی گرفته تا چاقی را در آنان افزایش بدهد.

اختلالات خواب روابط زوج‌ها را خشن می‌کند!