سلامت و سبک زندگی

سلامت و سبک زندگی

سلامت و سبک زندگی

سلامت و سبک زندگی

راهنمای خرید و استفاده از کوله پشتی مدارس/ کوله پشتی چرخ‌دار نخرید!

از جمله وسایل محبوب مورد استفاده دانش آموزان در سال‌های تحصیل در مدرسه کوله پشتی است اما باید به این مساله نیز توجه داشت که استفاده از کوله پشتی‌های غیراستاندارد با نحوه استفاده نادرست از آن با درد و آسیب‌های بسیاری مثل کمردرد، شانه درد، تغییر در شیوه صحیح راه رفتن، حتی تغییر در ضربان قلب و… همراه است. نکته مهم دیگر این است که با توجه به این که کودکان در سنین رشد قرار دارند، هر گونه آسیبی می‌تواند اثر درازمدتی بر سلامتی کمر و شانه همراه داشته باشد.   با مطالعه و افزایش اطلاعات خود در ارتباط با موارد زیر، از اختلالات مرتبط با استفاده از کوله پشتی پیشگیری کنید.

۱- میزان مصرف انرژی هنگام استفاده از کوله پشتی نسبت به انواع دیگر کیف‌ها کمتر است و استفاده از آن، آسیب کمتری برای بدن ایجاد می‌کند، به همین دلیل استفاده از کوله پشتی پیشنهاد می‌شود.

۲- وزن کوله پشتی نباید بیشتر از ۱۰ درصد وزن بدن باشد مثلا اگر شما ۳۰ کیلوگرم وزن داشته باشید، نباید کوله پشتی سنگین تر از ۳ کیلوگرم را حمل کنید.

۳- جهت حفظ ایمنی در هنگام تردد، از نوارهای شب‌رنگ روی کوله پشتی استفاده شود.

۴- هنگام خرید کوله پشتی دقت کنید:

الف) کوله پشتی‌ای را انتخاب کنید که سبک‌تر است.

ب) دارای قسمت‌های مختلف برای وسایل‌تان باشد، به طوری که بتوانید هم از سمت راست و هم از سمت چپ آن به طور مساوی استفاده کنید تا فشار بیشتری به هیچ سمتی از شانه و کمرتان وارد نشود.

ج) بند سینه‌ای و کمری داشته باشد.

د) در قسمت‌های مختلف آن (پشت و بندها) از اسفنج استفاده شده باشد.

ه) بندهای شانه‌ای آن پهن باشند.

۵- بندهای کوله پشتی در حدی تنظیم شوند که هنگام حرکت، کوله پشتی بر پشت جا به جا نشود؛ همچنین دقت کنید بندهای شانه‌ای متقارن تنظیم شوند یعنی یکی شل و یکی سفت نباشد.

۶- حتما بندهای سینه‌ای و کمری را ببندید.

۷- استفاده از یک بند کوله پشتی در کوله پشتی‌های دوبندی، کوله پشتی‌های تک بندی و کوله پشتی‌هایی با بند نازک، باعث افزایش فشار وارده بر شانه‌ها و ستون مهره‌ها و ایجاد درد می‌شود.

۸- بهتر است در چیدمان وسایل در کوله پشتی، اشیاء سنگین‌تر در قسمت عقب کوله پشتی (نزدیک به پشت)، اشیاء با وزن متوسط در قسمت میانی و اشیاء سبک در جلوی کوله پشتی قرار بگیرند و تا حد امکان از تمام فضای کوله پشتی استفاده شود.

۹- در مواقعی که کوله شما خیلی سنگین است می‌توانید بعضی از وسایلتان را از آن خارج کنید و با دست جابه‌جا کنید.

۱۰- برای حمل کوله پشتی بهتر است ابتدا آن را روی میز قرار داده و سپس روی شانه‌ها قرار دهید.

۱۱- بهتر است به جای استفاده از کتاب و دفتر با جلدهای کلفت و سنگین، از دفاتر با جلدهای کاغذی استفاده کنید.

۱۲- کوله پشتی‌های چرخ دار تنها در شرایطی توصیه می‌شوند که در تمام مسیر رفت و آمد و همچنین محیط مدرسه و خانه نیازی به حمل و نقل دستی آن مثلا از روی پله‌ها نباشد زیرا این کوله‌ها وزن بالاتری نسبت به کوله‌های عادی دارند و همچنین چرخ و اسکلت مخصوص دسته در صورت قرار گرفتن روی شانه‌ها به پشت و کمر صدمه وارد می‌کند.

۱۳- در صورت احساس درد در شانه، گردن، کتف و… احساس سوزش و خارش و گزگز بازو و قرمزی روی شانه حتما این موارد را به والدین و کارشناس بهداشت مدرسه اطلاع دهید.

۱۴- در فاصله‌های طولانی به طور مداوم کوله پشتی را حمل نکنید در صورت احساس خستگی، کوله پشتی را درآورید، تعدادی نرمش انجام دهید و سپس دوباره کوله پشتی را به نحو صحیح بپوشید و مسیر خود را ادامه دهید.

راهنمای خرید و استفاده از کوله پشتی مدارس/ کوله پشتی چرخ‌دار نخرید!