سلامت و سبک زندگی

سلامت و سبک زندگی

سلامت و سبک زندگی

سلامت و سبک زندگی

پروتئین حیوانی را همراه با ترکیبات نشاسته‌ای مصرف نکنید/ خوردن گوشت قرمز و سیب‌زمینی ممنوع!

آیا می‌دانید که نباید برخی مواد غذایی را همراه با هم مصرف کرد. مثلا: پروتئین حیوانی همراه با ترکیبات نشاسته‌ای نمونه‌ها:         گوشت قرمز و سیب‌زمینی         مرغ و ماکارونی         ساندویچ بوقلمون دلیل ایجاد اختلال: بعضی از محققان معتقدند که اگر پروتئین حیوانی همراه با کربوهیدرات مصرف شود (مانند گوشت قرمز در کنار نان یا سیب‌زمینی)، شیره‌های گوارشی مختلف مجبور می‌شوند که اثربخشی و کارآمدی همدیگر را ضعیف کنند. درواقع، ‌پروتئین در این حالت فاسد می‌شود و کربوهیدرات نیز تخمیر خواهد شد. درنتیجه، گاز و نفخ زیادی در دستگاه گوارشی فرد مصرف‌کننده به‌وجود می‌آید. به‌علاوه، اضافه شدن آنزیم‌های پروتئین و آنزیم‌های کربوهیدرات به‌صورت همزمان و در یک فضای مشابه، ترکیبات آلوده‌ای را در بدن به‌وجود می‌آورد. البته بدن بسیاری از افراد، غذاهای سنتی مانند برنج و سوشی یا سیب‌زمینی و گوشت قرمز را به‌راحتی تحمل می‌کند، ولی بعضی از افراد قادر به تحمل این غذاها نیستند.

ترکیباتی مانند برنج و لوبیا نیز در این گروه قرار نمی‌گیرند، چون در کنار هم بهتر هضم می‌شوند و جذب ترکیبات همدیگر را راحت‌تر می‌کنند. جایگزین: پروتئین یا ترکیبات نشاسته‌ای را با سبزی‌های غیرنشاسته‌ای مصرف کنید. اگر مجبور هستید که پروتئین حیوانی و ترکیبات نشاسته‌ای را همراه با هم بخورید، حتما سبزی‌های برگ سبز را به غذای خودتان اضافه کنید تا عوارض منفی را به حداقل برسانید. چربی‌ها با مواد غذایی نامناسب نمونه‌ها:         زیتون با نان         تن ماهی با سس مایونز         گوشت سرخ‌شده در روغن نباتی دلیل ایجاد اختلال: چربی‌ها برای تجزیه شدن به صفرای کبد و کیسه صفرا نیاز دارند. بنابرانی، مخلوط کردن چربی‌ها با انواع ترکیبات شیمیایی گوارشی می‌تواند باعث ناراحتی‌های گوارشی شود. برای مثال، مقادیر زیادی از چربی همراه با پروتئین، روند هضم را کُند می‌کند. اگر چربی‌ها همراه با مواد غذایی مناسب مصرف شوند، حرارت مطلوبی ایجاد می‌کنند و ترکیبات غذایی را راحت‌تر و سریع‌تر به کبد انتقال می‌دهند. درنتیجه وقتی که حرارت موجود در دستگاه گوارش پایین است، نباید سراغ چربی‌ها رفت.

جایگزین: وقتی که سبزی‌ها، غلات و پروتئین را برای خوردن می‌پزید، از مقادیر کم چربی استفاده کنید. پروتئین‌های چربی‌دار مانند آووکادو، دانه‌ها و مغزهای خام نیز باید با سبزی‌های غیرنشاسته‌ای ترکیب شوند. بعضی از محققان پیشنهاد می‌کنند که همراه با چربی‌ها همیشه از سبزی‌های برگ سبز خام نیز استفاده کنید. دو منبع پروتئینی غلیظ نمونه‌ها:         ژامبون یا بیکن همراه با تخم‌مرغ         مغزهای خام و ماست         گوشت قرمز با غذاهای دریایی دلیل ایجاد اختلال: منابع پروتئینی غلیظ و متمرکز به زمان زیادی برای تجزیه شدن نیاز دارند.

بنابراین، سیستم گوارشی را درگیر می‌کنند و انرژی بدن را تحلیل می‌برند. به همین دلیل است که در طب آیورودا، ترکیب گوشت‌های مختلف با هم، مانند گوشت قرمز با غذاهای دریایی، مضر محسوب می‌شود. جایگزین: بهتر است که گوشت‌ها در آخرین مرحله از وعده‌های غذایی مصرف شوند. درواقع، شروع غذا نباید با گوشت‌ها باشد، بلکه باید پروتئین‌ها و سبزی‌های سبُک را برای شروع غذا انتخاب کرد.

گوشت باید در آخرین مرحله مصرف شود که آنزیم‌ها و حرارت گوارشی در بهترین حالت خودشان قرار گرفته‌اند. با این‌حال، بین مراحل هر وعده غذایی نباید بیش از ۱۰ دقیقه فاصله بیفتد، چون اشتها و آنزیم‌های گوارشی در این حالت رو به کاهش می‌روند. اگر مجبور به مصرف دو منبع پروتئینی غلیظ هستید، حتما سبزی‌های پُرآب مانند پیاز، گلم‌کلم، بروکلی و کاهو را هم به وعده غذایی اضافه کنید.

پروتئین حیوانی را همراه با ترکیبات نشاسته‌ای مصرف نکنید/ خوردن گوشت قرمز و سیب‌زمینی