سلامت و سبک زندگی

سلامت و سبک زندگی

سلامت و سبک زندگی

سلامت و سبک زندگی

با این ۵ کار از ابتلا به سنگ کلیه پیشگیری کنید/ از نوشیدن آب زیاد تا کاهش مصرف گوشت قرمز

اگر تا به حال تجربه سنگ کلیه داشته‌اید، مطمئنا خیلی خوب آن را به‌ یاد می‌آورید! درد سنگ کلیه می‌تواند غیرقابل تحمل باشد. امواج درد ادامه دارند تا زمانی که این سنگ‌ریزه‌های کوچک از طریق مجاری ادرار از بدن‌تان دفع شوند. متاسفانه، برای بسیاری از افراد سنگ‌های کلیه تنها تجربه یکباره نخواهد بود. تقریبا نیمی از افرادی که درد آن را برای یک‌بار تجربه کرده‌اند، در صورت عدم رعایت تدابیر پیشگیری مجددا کلیه‌شان در طول ۷ سال سنگ‌سازی می‌کند و فرد  دچار سنگ کلیه خواهد شد.

پیشگیری از سنگ ‌کلیه کار پیچیده‌ای نیست اما نیازمند اراده‌ای محکم و عزمی راسخ است. سنگ‌های کلیه زمانی تشکیل می‌شوند که مواد شیمیایی درون ادرار غلیظ شده به شکل کریستالی در می‌آیند. با گذشت زمان این کریستال‌ها رشد می‌کنند و به توده‌های بزرگ‌تری شبیه به سنگ تبدیل می‌شوند این سنگ‌ها می‌توانند باعث انسداد مجاری ادراری شود. با بسته شدن مجاری ادرار توسط این سنگ‌ها، راه جریان ادرار مسدود می‌شود و در نتیجه شما احساس درد شدید می‌کنید. بیشتر سنگ‌های کلیه زمانی تشکیل می‌شوند که کلسیم با یک یا دو ماده دیگر ترکیب می‌شود: اکسالیت (نمک اسید اکسالیک) و یا فسفر. علاوه بر این، سنگ‌های کلیه می‌توانند باعث تشکیل اسیداوریک که موجب سوخت وساز پروتئین می‌شود، هم بشوند.

چطور از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری کنیم؟

پیشگیری از سنگ کلیه به معنای پیشگیری از شرایط مناسب، برای تشکیل آن است. در ادامه این مطلب با مهمترین عوامل جهت مقابله با این سنگ‌های دردسرساز آشنا خواهیم شد.

تا می‌توانید آب بنوشید

خوردن آب زیاد باعث رقیق شدن موادی در ادرار می‌شود که منجر به تشکیل سنگ‌ها ، خواهند شد. تلاش کنید به میزان کافی آب بنوشید تا روزانه ۲ لیتر ادرار دفع کنید. به طور تقریبی نوشیدن ۸ استکان آب در روز موجب دفع این میزان ادرار خواهد شد. ممکن است استفاده از برخی نوشیدنی‌ها هم برای دفع ادرار بیشتر موثر باشد. مصرف نوشیدنی‌هایی مثل، لیموناد و آب‌پرتغال می‌تواند از تشکیل سنگ‌های کلیه جلوگیری کند.

به میزان لازم کلسیم دریافت کنید

مصرف اندک کلسیم در رژیم غذایی می‌تواند باعث افزایش میزان اکسالیت و در نتیجه سنگ کلیه شود. برای پیشگیری از این امر، مطمئن باشید به میزان لازم متناسب با سن‌تان کلسیم مصرف می‌کنید. به طور ایده‌آل، بهتر است کلسیم لازم بدن‌مان را از غذاهای سالم و طبیعی دریافت کنیم. تحقیقات نشان می‌دهد مصرف مکمل‌های کلسیم خود می‌تواند علت تشکیل سنگ‌های کلیه باشند. میزان کلسیم لازم برای آقایان و افراد مسن ۱۰۰۰ میلی‌گرم در روز و هم زمان ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ واحد ویتامینD برای جذب بهتر کلسیم است.

میزان مصرف سدیم را کاهش دهید

یک رژیم غذایی مملو از سدیم می‌تواند موجب تشکیل سنگ کلیه شود. سدیم باعث تشدید میزان کلسیم در ادرار می‌شود. بنابراین برای افراد مستعد سنگ کلیه، استفاده از یک رژیم غذایی با میزان کم سدیم حائز اهمیت است. مطابق با دستورالعمل‌های جدید برای کاهش میزان سدیم  روزانه مصرف ۲.۳۰۰ میلی‌گرم سدیم توصیه می‌شود. نکته مهم اینکه، مطابق با سابقه پزشکی شما اگر در گذشته، سدیم باعث ایجاد سنگ کلیه شما بوده‌است میزان مصرف آن را به ۱.۵۰۰ میلی‌گرم در روز کاهش دهید. این کار برای سلامت قلب و فشار خون‌‌تان هم موثر خواهد بود.

کمتر گوشت بخورید

مصرف پروتئین‌های حیوانی مثل گوشت قرمز، ماکیان، تخم‌مرغ و انواع غذاهای دریایی باعث افزایش میزان اسیداوریک و در نتیجه سنگ کلیه خواهد شد. یک رژیم غذایی مملو از پروتئین باعث کاهش میزان سیترات می‌شود. سیترات ماده‌ای شیمیایی در ادرار است که از تشکیل سنگ کیله جلوگیری می‌کند. اگر کلیه شما مستعد سنگ‌سازی است، مصرف روزانه خوردن گوشت را محدود کنید. با این روش به سلامت قلب‌تان هم کمک بزرگی می‌کنید.

از خوردن غذاهایی که موجب تشکیل سنگ کلیه می‌شوند دوری کنید

چغندر، شکلات، اسفناج، ریواس، چای و بیشتر دانه‌های روغنی مملو از اکسالیت (اگزالیک) هستند. اگر کلیه شما مستعد سنگ‌سازی است، احتمالا بهترین توصیه پزشکی برای حفظ سلامت بدنتان، اجتناب و یا کاهش میزان مصرف مواد خوراکی است که پیش‌تر ذکر شد. برای افراد عادی مصرف بیشتر این غذاها امری طبیعی است مگر اینکه بیش از اندازه مصرف شوند. بعضی از تحقیقات نشان می‌دهد مصرف زیاد مکمل‌های ویتامینC در آقایان، شانس ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می‌دهد و این امر می‌تواند به دلیل تبدیل ویتامین C به اکسالیت باشد.

با این ۵ کار از ابتلا به سنگ کلیه پیشگیری کنید/ از نوشیدن آب زیاد تا کاهش مصرف گوشت قرمز