سلامت و سبک زندگی

سلامت و سبک زندگی

سلامت و سبک زندگی

سلامت و سبک زندگی

راهنمای خرید خودکار مناسب برای دانش‌آموزان

امروزه اصطلاح «ارگونومیک» به یکی از ابزارهای تبلیغاتی برای فروش خودکارهای مختلف تبدیل شده است و متاسفانه بعضی از مصرف‌کنندگان را به اشتباه می‌اندازد یا آنان را سردرگم می‌کند. حتما می‌پرسید که خودکارهای ارگونومیک واقعی دقیقا چه ویژگی‌هایی دارند؟ باید بگوییم که یک خودکار ارگونومیک مشخص برای همه انسان‌ها اساسا وجود ندارد، چون ارگونومی از تفاوت‌های فردی انسان‌ها تاثیر می‌گیرد، به حالت و اندازه دست افراد بستگی دارد و حتی بیماری‌هایی مانند آرتریت و سندرم تونل کارپال نیز در آن تاثیرگذار هستند. با این‌حال، راهنمای زیر به شما کمک می‌کند تا خودکارهای ارگونومیک را متناسب با شرایط خودتان را انتخاب کنید.

ویژگی‌های خودکارهای ارگونومیک

شکل

خودکارهایی که حالت کشیده، متعادل و پهنی دارند، عموما در گروه خودکارهای ارگونومیک قرار می‌گیرند، چون از نظر فیزیکی راحت‌تر در میان دست و انگشت‌ها جای می‌گیرند. سازندگان خودکار در سال‌های اخیر، طراحی‌های مختلفی را امتحان کرده‌اند و درنتیجه امروزه خودکارهای متفاوتی در دسترس ما قرار دارند که همگی از لحاظ ارگونومی واقعا بی‌نقص محسوب می‌شوند.

وزن

یک خودکار ارگونومیک از منظر وزن باید متعادل باشد؛ یعنی به‌اندازه کافی سبُک تا به‌راحتی در میان انگشتان قرار بگیرد و به‌اندازه کافی سنگین تا برای نوشتن به فشار دادن بیش از حد آن روی کاغذ نیازی نباشد. بسیاری از خودکارهای ارگونومیک به همین دلیل دارای نوک سنگینی هستند، چون وزن بیشتر در نوک خودکار به‌طور طبیعی آن را به سمت پایین می‌کشد. خودکار بسیار سنگین و غیراستاندارد،‌ با هر ضربه روی کاغذ به این سو و آن سو می‌روند و دست را بیشتر برای نگه داشتن خودشان درگیر می‌کنند.

خوش‌دست بودن

خودکارهای ارگونومیک خوش‌دست می‌توانند به‌راحتی در دست قرار بگیرند و مشکلات احتمالی برای انگشت‌ها را به حداقل برسانند. اهمیت این خودکارها، خصوصا موقع نوشتن‌های طولانی مشخص می‌شود. بعضی از محققان،‌ استفاده از خودکارهای دارای تکیه‌گاه لاستیکی را توصیه می‌کنند، چون در مقایسه با انواع دارای تکیه‌گاه فلزی یا پلاستیکی، بسیار کمتر دچار لغزش می‌شوند. تکیه‌گاه‌ خودکارها دارای انواع متفاوتی هستند، از تکیه‌گاه بسیار نرم گرفته تا انواع شیاردار. انتخاب تکیه‌گاه مناسب بیشتر از هر چیزی به این نکته بستگی دارد که هر فرد چطور خودکار را در دستش می‌گیرد. افرادی که خودکار را خیلی محکم در دست می‌گیرند، احتمالا با خودکارهای دارای تکیه‌گاه سفت‌تر می‌توانند راحت‌تر بنویسند.

روان بودن جوهر

خودکارهایی که جوهر روان و منعطفی دارند، میزان نیروی لازم برای فشار دادن خودکار درحین نوشتن را کاهش می‌دهند و درنتیجه خستگی را به حداقل می‌رسانند. به همین دلیل، بعضی از افراد ترجیح می‌دهند که از خودکارهای دارای جوهر ژل (Gel Pen) یا روان‌نویس (Rollerball Pen) به‌خاطر جوهر روان‌شان استفاده کنند. با این‌حال،‌ خودکارهای نوک‌توپی (Ballpoint Pen) نیز امروزه کاملا پیشرفته شده‌اند و گزینه‌های مناسبی محسوب می‌شوند. درواقع، بسیاری از سازندگان از جوهرهای روان و انعطاف‌پذیر برای تولید خوکارهای نوک‌توپی استفاده می‌کنند که نگارش خوانا، زیبا و جذاب را امکان‌پذیر می‌سازند.

راهنمای خرید خودکار مناسب برای دانش‌آموزان