سلامت و سبک زندگی

سلامت و سبک زندگی

سلامت و سبک زندگی

سلامت و سبک زندگی

آیا ساعت بدن بر وزن ما تاثیر دارد؟

ساعت بدن عامل بیدار شدن، زمان خواب و حال و هوای ما در طول روز است. اما آیا باور می‌کردید ساعت بدن با وزن‌تان هم در ارتباط باشد؟ موضوع ساعت و زمان غذا خوردن ما و تاثیر آن بر روی کاهش وزن، همیشه بین افراد مختلف مورد بحث بوده‌ است و برای اولین بار تحقیقاتی دقیق در این زمینه نشان داد چه میزان عادات غذایی ما می‌تواند مرتبط با الگوهای خواب‌مان هم باشد.

.با انجام یک تجزیه و تحلیل دقیق بر روی ۱۱۰ فرد بزرگسال با میانگین سنی ۱۸ تا ۲۲ سال مشخص شد رابطه‌ای جدی بین خواب و عادات شبانه‌روزی بدن و روال عادی رزومره وجود دارد. در این آزمایش حتی میزان غذای مصرفی در ۷ روز متوالی و زمان شروع ترشح ملاتونین هم مورد بررسی قرار گرفت. طی این آزمایش مشخص شد، شرکت‌کنندگانی که بالاترین میزان چربی و چاقی را داشته‌اند بیشترین مقدار کالری خود را درست قبل از خوابیدن دریافت کرده‌اند. در حالی که مهمترین توصیه متخصصین تغذیه برای کاهش وزن ، خودداری از خوردن آخرین وعده غذایی در ساعات پایانی روز و چند ساعت قبل از خواب است.

این کار باعث می‌شود بدن زمان لازم را برای گوارش صحیح و کامل را داشته باشد. در مقایسه، افرادی که کمترین میزان چربی را داشتند، بعد از خوردن غذا ساعات بیشتری بیدار بوده‌اند. در نتیجه مشخص شد، زمان غذا خوردن و رابطه‌اش با شروع ترشح ملاتونین (عاملی مهم در ساعت زیست شناختی بدن) مرتبط با میزان بالاتر شاخص توده بدنی و در نتیجه اضافه وزن بوده است و ارتباطی بین میزان و حجم غذا نداشته است.

نکته حائز اهمیت اینکه، زمان درست مصرف کالری مطابق با ساعت زیست شناختی هر فرد متفاوت است و زمان‌بندی صحیح می‌تواند برای سلامت بدن ما و در نتیجه تناسب اندام بسیار مهم‌تر از زمان حقیقی به طور مثال: صبح، ظهر و یا شب در طول یک روز باشد.

آیا ساعت بدن بر وزن ما تاثیر دارد؟