سلامت و سبک زندگی

سلامت و سبک زندگی

سلامت و سبک زندگی

سلامت و سبک زندگی

دکتر مرتضی صفری، متخصص تغذیه: در مصرف نوشابه‌های انرژی‌زا زیاده‌روی نکنید

نوشابه‌های انرژی‌زا حاوی مواد مختلفی هستند که زیاده‌روی در مصرف آنها می‌تواند برای بدن مضر باشد. به عنوان مثال کافئین موجود در این نوشابه‌ها می‌تواند سیستم بدن را تحت تاثیر قرار بدهد و روی عملکرد جسمی و ذهنی افراد اثر منفی بگذارد و حالتی شبیه اعتیاد در فرد ایجاد کند که به کافئینیسم معروف است. همچنین ورود کافئین زیاد به بدن می‌تواند عوارضی ماننداضطراب زیاد، تحریک‌پذیری، انقباض عضلات، عصبی بودن، بی‌خوابی، تپش قلب و زخم معده را به دنبال داشته باشد.

پس سعی کنید تا حد امکان از مصرف انواع نوشابه‌های گازدار به‌خصوص نوشابه‌های انرژی‌زا خودداری کنید و فقط زمانی که به صورت مقطعی برای ورزش یا انجام یک فعالیت‌ بدنی به انرژی نیاز دارید از آنها استفاده کنید. البته ورزشکاران بهتر است به جای نوشابه‌های انرژی‌زا از نوشیدنی‌های ورزشی استفاده کنند. نوشیدنی‌های ورزشی فاقد مواد محرک و اغلب دارای مقداری کربوهیدرات، ویتامین‌ها و پروتئین هستند و الکترولیت‌های موجود در آنها جایگزین الکترولیت‌های از دست رفته توسط عرق می‌شوند.

در حالی که نوشیدنی‌های انرژی‌زا نه تنها الکترولیت‌ها و املاح مورد نیاز بدن ورزشکاران را جبران نمی‌کنند بلکه به دلیل دارا بودن مقدار زیادی کافئین و خاصیت ادرارآور بودن آن، مقدار زیادی از آب بدن را کاهش داده و باعث کم‌آبی یا دهیدراتاسیون نیز می‌‌شوند که این مساله می‌تواند برای ورزشکاران خطرناک باشد.

از سوی دیگر برای اینکه نوشابه‌ها طعم و رنگ بهتری داشته باشند به آنها اسانس و رنگ اضافه می‌کنند. مصرف زیاد اسانس و رنگ هم می‌تواند در بدن عوارضی ایجاد کند زیرا ما علاوه بر نوشابه‌ها در طی روز از مواد مختلف دیگری هم استفاده می‌کنیم که ممکن است آنها هم حاوی انواع اسانس و رنگ باشند بنابراین تجمع این مواد در بدن می‌تواند به مرور زمان سلامت را به خطر بیندازد. تورین نیز یکی از آمینواسیدهایی است که داخل نوشابه‌های انرژی‌زا وجود دارد.

این ماده عملکردهای مختلفی در بدن برعهده دارد. از جمله اینکه می‌تواند برای هضم چربی‌ها مفید باشد اما اگر این ماده غذایی بیش از حد مورد استفاده قرار بگیرد می‌تواند اثرات سوئی به دنبال داشته باشد بنابراین به این دلیل باید هم از مصرف زیاد نوشابه‌های انرژی‌زا خودداری کرد.

دکتر مرتضی صفری، متخصص تغذیه: در مصرف نوشابه‌های انرژی‌زا زیاده‌روی نکنید