سلامت و سبک زندگی

سلامت و سبک زندگی

سلامت و سبک زندگی

سلامت و سبک زندگی

چطور روزهای اول مدرسه را برای دانش‌آموزان ساده‌تر کنیم؟!

شروع دوران مدرسه، اولین رویداد مهم در زندگی بسیاری از کودکان محسوب می‌شود و مرحله‌ای است که به‌طور طبیعی اضطراب و استرس نسبتا زیادی را در خود کودکان و والدین آنان به‌وجود می‌آورد. دکتر میت فرین (روان‌پزشک کودکان و نوجوانان) معتقد است که آماده‌سازی کودکان از منظر عاطفی قبل از شروع مدرسه واقعا مهم است و امکان لذت بردن از مدرسه را در این دوران پایه‌ای برای آنان فراهم می‌کند. این متخصص، راه‌های زیر را در راستای راحت‌تر کردن روزهای اولیه مدرسه برای کودکان پیشنهاد می‌دهد.

تسهیل کردن برقراری پیوند با محیط جدید (مدرسه)

توصیه می‌شود که کودکان قبل از شروع مدرسه، تصورات روشنی درباره محیط مدرسه به دست بیاورند، خصوصا اگر به مدرسه کاملا جدیدی می‌روند. خوش‌بختانه، بسیاری از مدرسه‌ها پیش از آغاز سال تحصیلی، امکان مراجعه و بازدید را برای والدین و کودکان فراهم می‌کنند. این کار به کودکان اجازه می‌دهد تا کلاس درس، زمین بازی، مسئولان مدرسه و… را از نزدیک ببیند. اگر چنین امکانی فراهم نبود، والدین باید با کودک در مورد تصوراتش درباره مدرسه صحبت کنند.

تسهیل برقراری پیوند با معلم

معلم، فردی است که یکی از حاشیه‌های امن را برای کودک در مدرسه ایجاد می‌کند. اگر کودکان بتوانند فرصتی برای دیدار با معلم آینده‌شان به‌دست بیاورند و با چهره او آشنا شوند،‌ اضطراب اولیه‌شان تا حدود زیادی کاهش می‌یابد. برقراری رابطه مناسب و صمیمی بین والدین و معلم نیز واقعا موثر است، چون معلم‌ها براساس تجربه، اطلاعات زیادی درباره نگرانی‌ها و اضطراب‌های کودکان در مدرسه دارند. توجه داشته باشید که معلم می‌تواند روند پیشرفت یا عدم پیشرفت دانش‌آموزان را در عملکردهای اجتماعی نیز تحت نظر بگیرد و مشکلات احتمالی آنان را شناسایی کند.

تسهیل برقراری پیوند با کودکان دیگر

برقراری پیوند مناسب با کودکان دیگر، خصوصا همکلاسی‌ها، ‌واقعا برای همه کودکان ضروری است. بنابراین، ‌والدین باید فرزندشان را به ایجاد دوستی با کودکان دیگر و بازی کردن با آنان تشویق کنند. والدین می‌توانند با انجام دادن بازی‌های گروهی و اشتراکی با فرزندشان پیش از شروع مدرسه، این روند را برای آنان راحت‌تر کنند. این کار، بازی‌های زیادی را هم به کودکان یاد می‌دهد و اعتمادبه‌نفس آنان در بازی‌ها را بیشتر می‌کند.

در کنار پیشرفت‌های تحصیلی، رفاه فردی کودک و جنبه‌های اجتماعی مدرسه هم اهمیت خاصی دارند. بازی‌های خانگی هدف‌مند با همکلاسی‌ها (مثل درست کردن پیتزا یا فعالیت‌های دیگر) یا رفتن به پیک‌نیک با نظارت والدین،‌ راه مناسبی برای شکل‌گیری دوستی عمیق‌تر و بهتر در بین کودکان هستند.

حفظ پیوند با خانه در طول روزهای اولیه مدرسه

چیزهایی که خانه و والدین را به یاد کودک می‌آورند،‌ اضطراب او را تسکین می‌دهند و در او انگیزه ایجاد می‌کنند. به همراه داشتن عکس اعضای خانواده یا اسباب‌بازی‌های کوچک (با هماهنگی مسئولان مدرسه)، راه‌های خوبی برای حفظ رابطه کودک با خانه در روزهای اولیه مدرسه هستند. والدین باید به کودک بگویند که در ساعات مدرسه به او فکر می‌کنند و اگر مشکلی پیش بیاید، سریعا خودشان را به مدرسه می‌رسانند.

چطور روزهای اول مدرسه را برای دانش‌آموزان ساده‌تر کنیم؟!