سلامت و سبک زندگی

سلامت و سبک زندگی

سلامت و سبک زندگی

سلامت و سبک زندگی

لزوم چکاپ دندان‌ها پیش از رفتن به مدرسه!

پدرها و مادرها در روزهای باقی‌مانده تا شروع مدرسه، بیشتر از هر چیزی به تهیه وسایل و ابزارهای مورد نیاز برای فرزندشان اهمیت می‌دهند. با این‌حال، اگر فرزندتان در سال‌های نوجوانی قرار دارد، باید بدانید که بخشی از مهم‌ترین تغییرات مربوط به او را مسائل دهان و دندان تشکیل می‌دهند. طبق گزارش انجمن ارتودنسی بریتانیا (BOS)، بیش از ۹۰ درصد از افراد نیازمند به ارتودنسی، نوجوانان زیر ۱۸ سال هستند.

احتمالا بعد از دانستن این موضوع می‌پرسید که چه زمانی باید فرزندتان را نزد دندان‌پزشک ببرید؟ و این‌که چه گزینه‌هایی در دسترس فرزند شما قرار دارند؟‌ دکتر آنتونی لام (متخصص ارتودنسی)، به این سوال‌ها پاسخ می‌دهد.

این متخصص می‌گوید: «اکثر کودکان بین ۱۱ تا ۱۴ سالگی، با توجه به تکامل دندان‌ها، به براکت‌های ارتودنسی نیاز پیدا می‌کنند. بنابراین، توصیه می‌شود که بلافاصله بعد از ریختن همه دندان‌های شیری فرزندتان (حدودا ۱۲ سالگی)، او را نزد متخصص ارتودنسی ببرید. با این‌حال، همه کودکان در این مورد با هم یکسان نیستند. بعضی از دندان‌پزشکان معتقدند که افراد از همان دوران کودکی باید هر ۶ ماه،‌ حداقل یک بار به دندان‌پزشک مراجعه کنند».

نشانه‌هایی که باید به آن‌ها توجه کرد

مواجهه با این نشانه‌های رایج در کودکان کوچک‌تر (تقریبا ۷ تا ۱۰ ساله)، یعنی فرزند شما احتمالا به ارتودنسی نیاز دارد: مکیدن انگشست شست، جلورفتگی فک بالایی یا جلوآمدگی بیش از حد دندان‌های فوقانی. به همین دلیل، دکتر لام می‌گوید که بازداشتن کودکان از مکیدن انگشست شست واقعا ضرورت دارد.

دکتر لام می‌گوید: «واضح‌ترین علائمی که نیاز فرزند شما به براکت ارتودنسی را نشان می‌دهند،‌ جلو بودن دندان‌های پایینی نسبت به فک یا underbite و جلو بودن دندان‌های بالایی نسبت به فک یا overbite است. فشردگی غیرعادی دندان‌ها و کج‌شدگی دندان نیز از همین علائم هستند. این مشکلات واقعا رایج محسوب می‌شوند و در صورت عدم درمان، عوارض متعددی را با پیامدهای متوسط یا شدید در بر خواهند داشت».

این متخصص می‌افزاید: «با این‌حال، بعضی از نشانه‌ها نیز آشکار نیستند و ممکن است که دلایل پزشکی داشته باشند. اگر فرزندتان در جویدن یا گاز گرفتن تکه‌های غذا با مشکل مواجه است، یا حالت فکش موقع غذا خوردن تغییر می‌کند، باید از براکت ارتودنسی استفاده کند. جای‌گیری نامناسب و غیرصحیح فک می‌تواند به مشکلاتی مانند سردرد، ‌اختلال در جویدن، اختلال‌های گفتاری و حتی اختلال‌های دردناک مفصل فک منجر شود. هر کدام از این مشکلات واقعا می‌توانند عملکرد تحصیلی فرزندتان را در مدرسه مختل کنند».

براکت‌های ارتودنسی: نکات مهم

دلایل زیادی وجود دارند که اهمیت و فواید استفاده از براکت‌های ارتودنسی را نشان می‌دهند. ساده‌ترین و اولین دلیل، ‌تقویت بهداشت دهان و دندان است. به‌علاوه، براکت‌های ارتودنسی می‌توانند تاثیر زیادی بر اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس کودکان و نوجوانان باقی بگذارند که در دوران مدرسه واقعا اهمیت ویژه‌ای دارند.

بعضی از افراد، ارتودنسی را به یک موضوع مربوط به زیبایی محدود می‌کنند، ‌درحالی که جنبه‌های پزشکی و غیرزیبایی ارتودنسی واقعا بر جنبه‌های زیبایی آن ارجحیت دارند. بنابراین، والدین نیز باید اهمیت ارتودنسی را به‌عنوان کاری که سلامت جسمی و روانی فرزندشان را تقویت می‌کند، درک کنند و این کار را واقعا در زندگی فرزندشان جدی بگیرند.

اگرچه این مساله کاملا به شرایط هر فرد و عمق مشکلات او بستگی دارد، اما میانگین دوره درمان ارتودنسی بین ۱۲ تا ۲۴ ماه است. بعضی از کودکان پس از پایان دوره ارتودنسی، هنوز به استفاده از محافظ‌های قابل جداسازی نیاز دارند تا مانع از حرکت دندان‌ها شوند.

لزوم چکاپ دندان‌ها پیش از رفتن به مدرسه!