سلامت و سبک زندگی

سلامت و سبک زندگی

سلامت و سبک زندگی

سلامت و سبک زندگی

۱۰روش جالب برای کاهش استرس!/ آدامس بجوید و لبخند بزنید

استرس را سرجایش بگذارید. استرس بخشی جدانشدنی از زندگی است. اینکه چطور با آن کنار بیایید، بر هر رو وجه روحی و جسمی شما تأثیر می‌گذارد. در اینجا ۱۰ راهکار برای کاهش استرس به شما پیشنهاد می‌کنیم.

۱-    آدامس بجوید

احساس سرگردانی می‌کنید؟ یک آدامس بخورید. مطالعات نشان می‌دهند که جویدن آدامس، می‌تواند هم استرس و هم اضطراب را برطرف کند. شاید به این خاطر است که حرکات ریتمیک جویدن به افزایش خونرسانی به مغز کمک می‌کند. برخی هم معتقدند که این طعم و بوی آدامس است که باعث تحریک واکنش آرامش‌پذیری می‌شود.

۲-    بیرون بروید

گذراندن وقت در خارج از خانه، پادزهر استرس است. مطالعات نشان می‌دهند که کمی قدم زدن در هوای آزاد حتی اگر شده تا سر کوچه، می‌تواند روحیه را تقویت کند. منظور این نیست که طبیعت‌گردی باعث آرامش می‌شود، درواقع بیرون رفتن از خانه به معنای تحرک و فعالیت است.

۳-    لبخند بزنید

یک ضرب‌المثل قدیمی وجود دارد که می‌گوید «بخور و دم نزن». زمانی که استرس دارید، لبخند زدن کار مشکل و بی‌معنایی است اما باعث می‌شود در عضلات صورت تنش ایجاد شود و استرس کاهش یابد. لبخند اگر واقعی باشد و باعث انقباض عضلات دور دهان و اطراف چشم شود، از بین برنده استرس است. به علاوه، لبخند می‌تواند به افزایش ضربان قلب کمک کند و اجازه دهد شرایط استرس‌زا راحت‌تر بگذرد.

۴-    اسطوخودوس ببویید

برخی رایحه‌ها، می‌توانند باعث تحریک آرامش شوند. براساس مطالعه‌ای که بر روی برخی پرستاران انجام شد، افرادی که ویال حاوی روغن اسطوخودوس بر روی لباسشان چسبانده بودند، بیشتر از بقیه احساس آرامش داشتند. اسطوخودوس یا لاوندر می‌تواند اثر داروهای ضداضطراب و مسکن‌ها را بیشتر کند. اگر از این دست داروها استفاده می‌کنید، برای استفاده از روغن اسطوخودوس با پزشک مشورت کنید.

۵-    به موسیقی گوش دهید

اگر مجبور هستید در طول روز با شرایط استرس‌زا فراوانی روبه‌رو شوید، گوش دادن به موسیقی می‌تواند شما را آرام کند. هنگام گوش دادن به موسیقی، سطح کورتیزول (هورمون استرس) در خون پایین می‌آید.

۶-    تمرین تنفس

تمرین‌های نفس کشیدن، باعث توقف سریع استرس می‌شوند. تمرکز بر طریقه نفس کشیدن، حواس را از افکار استرس‌زا پرت می‌کند و به سمت دقت بر روی نفس کشیدن می‌برد. به منظور انجام این تمرین، از طریق بینی‌تان به آرامی نفسی عمیق بکشید و اجازه دهید تا ریه‌هایتان کاملا پر شوند، سپس هوا را با همان سرعتی که فرو بردید، بیرون بدهید. انجام حداقل ۱۰ دقیقه از این تمرین می‌تواند کاملا استرس را از بین ببرد.

۷-    با خودتان مهربان باشید

همه ما گاهی در ذهنمان با خود صحبت می‌کنیم اما معمولا نه به صورت مهربانانه. مهربان بودن با خود کمک می‌کند تا با حفظ آرامش، تصمیمات درستی بگیرید و راه حل‌های مؤثری پیدا کنید. زمانی که با مشکلی روبه‌رو می‌شوید سعی کنید به همان صورتی که با دوستتان صحبت می‌کنید و به او آرامش می‌دهید با خودتان صحبت کنید. به خودتان بگویید، “مشکلی نیست من می‌توانم حلش کنم”.

۸-    بنویسید

یک سررسید باطله بردارید و هر مشکلی که باعث ایجاد استرس در شما می‌شود را یادداشت کنید. این کار به شما کمک می‌کند احساس آرامش بیشتری کنید و به راه حلی برسید که تا به حال به ذهنتان خطور نکرده بود. می‌توانید در صفحه یادداشت موبایل خود یا حتی فایلی در کامپیورتان این موارد را یادداشت کنید فقط کافیست با خود صادق باشید و همه چیز را بنویسید تا نتیجه بهتری بگیرید.

۹-    با یک دوست صحبت کنید

حمایت عاطفی دیگران، یک مسکن بزرگ استرس است. زمانی که استرس دارید، سعی کنید نزد دوست یا کسی که دوستش دارید بروید. همدردی دیگران می‌تواند به شما کمک کند تا کم‌تر احساس تنهایی کنید.

۱۰- ورزش کنید

ورزش به روش‌های مختلفی به روحیه نفع می‌رساند. فعالیت‌های فیزیکی، ذهن را از نگرانی‌های روزانه دور می‌کنند. ورزش همچنین باعث آزاد شدن اندروفین نیز در بدن می‌شود. ورزش به هر صورتی که باشد، چه کار با وسیله‌های بدن‌سازی باشد و چه پیاده‌روی طولانی‌مدت باشد، باعث کاهش استرس و اضطراب می‌شود.

۱۰روش جالب برای کاهش استرس!/ آدامس بجوید و لبخند بزنید