سلامت و سبک زندگی

سلامت و سبک زندگی

سلامت و سبک زندگی

سلامت و سبک زندگی

عادت‌هایی که بیماری مزمن انسدادی ریه را تشدید می‌کنند

اگر به بیماری مزمن انسدادی ریه(COPD) مبتلا هستید، احتمالا می‌دانید که سیگار کشیدن و تغذیه براساس رژیم غذایی ناسالم، دو عاملی هستند که می‌توانند بیماری شما را تشدید کنند. با این‌حال، محدودیت‌های شما فقط به همین دو مورد ختم نمی‌شوند، بلکه باید از عادت‌های دیگری هم پرهیز کنید. در ادامه با چند مورد از عادت‌های رایجی آشنا می‌شویم که می‌توانند به سلامتی شما آسیب برسانند.

هیچ وقت ورزش نمی‌کنید

اگر هرگز به فعالیت بدنی و ورزش کردن اهمیت نمی‌دهید، درنهایت تناسب اندام‌تان از بین می‌رود و حتی به‌مرور زمان نیز به‌راحتی قبل، قادر به انجام دادن فعالیت‌های عادی روزانه نخواهید بود.

البته دلیل دیگری وجود دارد که جدی گرفتن ورزش را در زندگی شما ضروری می‌سازد. طبق گزارش طبق گزارش African Health Sciences، فعالیت‌های ورزشی می‌توانند به کاهش علائم افسردگی در افراد مبتلا به COPD کمک کنند.

زیادی هله‌هوله می‌خورید

زیاده‌روی در مصرف مواد غذایی پُرکالری می‌تواند از عوامل موثر در ابتلا به چاقی باشد و توانایی این بیماران برای نفس کشیدن و ورزش کردن را ضعیف‌تر کند. به‌علاوه، هله‌هوله‌ها معمولا سرشار از سدیم هستند که می‌تواند باعث احتباس مایعات در بدن شود، احتقان ایجاد کند و درنهایت تنفس را برای افراد مبتلا به COPD سخت‌تر سازد.

الگوی خواب منظم ندارید

همه انسان‌ها به خواب منظم و باکیفیت نیاز دارند، اما اهمیت چنین مساله‌ای برای افراد مبتلا به COPD بسیار بیشتر است. درواقع، این بیماران باید سیستم ایمنی خودشان را تا حد امکان سالم نگه دارند. شب‌بیداری بیش از حد می‌تواند ساعت بدن این بیماران مختل کند و چرخه خواب باکیفیت آنان را درهم بریزد. بنابراین، داشتن برنامه منظم برای بیدار شدن و خوابیدن برای این بیماران لازم است.

به خودتان فشار می‌آورید

 با این‌که ورزش کردن برای افراد مبتلا به COPD لازم است، اما زیاده‌روی در این کار می‌تواند خطرناک باشد و باعث تشدید علائم بیماری در این بیماران شود. افراد مبتلا به COPD، آستانه محدودی برای تحمل ورزش دارند و نمی‌توانند ورزش‌های شدید را انجام بدهند. با این‌حال، ورزش‌های خفیف و معمولی به اندازه ۴ بار در هفته برای آنان حیاتی است.

هیچ‌وقت گردگیری انجام نمی‌دهید

گرد و غبار، از محرک‌هایی هستند که می‌توانند COPD را تشدید کنند. پس افراد مبتلا به این بیماری باید گردگیری منظم خانه را جدی بگیرند تا مانع از ورود این ذرات به درون دستگاه تنفسی خودشان گردند. به‌علاوه، دور ماندن از دود سیگار دیگران، بخاراتی که از رنگ‌ها بلند می‌شوند و انواع مواد شیمیایی دیگر، برای این بیماران ضروری است. اگر خودتان قادر به تمیز کردن و گردگیری منظم خانه نیستید، حتما از دیگران برای انجام دادن این کار کمک بخواهید.

نوشابه می‌نوشید

نوشابه‌ها فقط باعث افزایش وزن شما نمی‌شوند، بلکه حاوی کربن هستند و می‌توانند معده شما را متورم کنند. وقتی که معده حالت متورم به خودش می‌گیرد، به دیافراگم فشار می‌آورد و درنتیجه تنفس را برای افراد مبتلا به COPD سخت‌تر می‌کند. پس برای این بیماران ضروری است که گزینه‌های سالم‌تری به‌جای نوشابه‌های گازدار انتخاب کنند و حتما آب کافی به بدن خودشان برسانند.

در مصرف کافئین زیاده‌روی می‌کنید

نوشیدنی‌هایی مانند قهوه و چای، و مواد غذایی خاصی مانند شکلات، همگی حاوی کافئین هستند که نوعی محرک است و می‌تواند از به خواب رفتن طبیعی شما جلوگیری کند. پس افراد مبتلا به COPD باید در نوشیدن یا خوردن محصولات کافئین‌دار با احتیاط عمل کنند و از عصر به بعد نیز اصلا سراغ این محصولات نروند.

عادت‌هایی که بیماری مزمن انسدادی ریه را تشدید می‌کنند