سلامت و سبک زندگی

سلامت و سبک زندگی

سلامت و سبک زندگی

سلامت و سبک زندگی

چرا زخم‌های‌مان خوب نمی‌شوند؟!

التیام یافتن آسیب‌ها و بهبودی صدمات همیشه به زمان نیاز دارد، اما ما می‌توانیم که زمان مورد نیاز برای التیام و بهبودی را براساس بافت درگیرشده تخمین بزنیم. با این‌حال، قابلیت ذاتی بعضی از افراد برای التیام و بهبودی تحت تاثیر مجموعه‌ای از عوامل دیگر قرار می‌گیرد که هر کدام می‌توانند بر ظرفیت‌های بدن در این راستا تاثیر بگذارند. اگر می‌خواهید بدانید که چرا آسیب یا جراحت در بدن‌تان سریعا بهبود پیدا نمی‌کند یا بعضا برای همیشه ماندگار می‌شود، بهتر است به نکات زیر توجه کنید.

سیستم ایمنی شما با اختلال مواجه است

هرچه وضعیت سیستم ایمنی بدن بهتر باشد، عملکرد آن نیز موثرتر و قوی‌تر خواهد بود. فرآیند بهبودی و التیام بافت‌های بدن واقعا پیچیده است، چون سلول‌های ایمنی مختلفی در قسمت‌های متفاوت هر بافت وجود دارند. در این‌جا قصد نداریم که شما را با جزئیات درگیر کنیم، اما باید بدانید که ترمیم بافت آسیب‌دیده اساسا با واکنش سیستم ایمنی شروع می‌شود.

اگر سیستم ایمنی با اختلال مواجه باشد، واکنش ضروری‌اش نسبت برای شروع التیام و بهبودی جراحت‌ها نیز به تاخیر می‌افتد. پس تقویت سیستم ایمنی، اساسا یکی از راه‌های مهم برای تسریع در زمان‌بندی بهبودی است. سبزی‌های برگ سبز تیره و توت‌های رنگی، از منابع فوق‌العاده قوی برای تقویت سیستم ایمنی بدن هستند.

انتخاب‌های ناسالمی دارید

افرادی که این ویژگی‌ها را دارند، اساسا روند بهبودی و التیام را سریع‌تر طی می‌کنند: سبک زندگی سالم، سلامت عمومی مطلوب، ورزش منظم، تغذیه سالم و خواب مطلوب. از طرف دیگر، افرادی با این ویژگی‌ها نیز اساسا روند بهبودی را دیرتر می‌گذرانند: استفاده مکرر از داروها، فعالیت بدنی کم، تغذیه بی‌کیفیت و خواب ناکافی. توجه داشته باشید که بدن، نشان‌دهنده سلامت عمومی و تندرستی ذهنی و جسمی شما است و درنتیجه، همبستگی مستقیمی با زمان‌بندی التیام و بهبودی بافت‌ها دارد.

خواب شبانه مطلوبی ندارید

دانشمندان همواره تاکید کرده‌اند که خواب عمیق و کافی برای بهبودی و التیام مطلوب و سریع واقعا ضروری است. درواقع، بافت‌های بدن همیشه برای بهبودی به فرصت و استراحت نیاز دارند. مغز در زمان خواب، هورمون‌های لازم برای شروع فرآیندهای ترمیمی را ترشح می‌کند و بدن نیز ذاتا در این حالت، سلول‌های سفید خون را بیشتر می‌سازد. امروزه ثابت شده است که خواب شبانه کمتر از هفت ساعت، خطر ابتلا به سرماخوردگی را سه برابر بیشتر می‌کند و تعداد رگ‌های خونی لازم برای بازیابی بدن را کاهش می‌دهد. بنابراین، افزایش ساعت خواب شبانه واقعا در تسریع روند بهبودی و التیام موثر است.

مواد مغذی ضروری را دریافت نمی‌کنید

دریافت مواد مغذی ضروری برای کمک‌رسانی به روند بهبودی و ترمیم بافت‌های بدن واقعا اهمیت خاصی دارد. وقتی که بدن ما آسیب می‌بیند، بلافاصله برای شروع فرآیند ترمیم به پروتئین نیاز پیدا می‌کند. پروتئین حیوانی، مرغوب‌ترین منبع پروتئینی در این وضعیت برای بدن است. این منابع غذایی هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند: ماهی، تخم‌مرغ، شیر کامل و ماست یونانی.

ماده دیگری که هم به رشد بافت‌های بدن و هم به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌رساند، زینک یا روی است. محصولاتی مانند جگر و دل و قلوه، بهترین منابع برای زینک هستند. البته مغزهای خام، دانه‌ها و مرغ نیز این ماده مهم را به بدن می‌رسانند. ویتامین A و ویتامین C نیز برای بازیابی و ترمیم بدن ضروری به‌حساب می‌آیند و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند.

توجه داشته باشید که کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده (نان، برنج و ماکارونی تصفیه‌شده)، شیرینی‌ها و کیک‌های صنعتی و محصولات کافئین‌دار نیز در دوره بهبودی و التیام برای بافت‌های بدن مضر هستند. بنابراین، مصرف آن‌ها را برای مدت محدود کنار بگذارید یا میزان استفاده از آن‌ها را به حداقل برسانید.

چرا زخم‌های‌مان خوب نمی‌شوند؟!