سلامت و سبک زندگی

سلامت و سبک زندگی

سلامت و سبک زندگی

سلامت و سبک زندگی

ارتباط بین آمادگی جسمانی و سلامت شناختی در سالمندان

محققان دانشگاه مریلند در مطالعه اخیرشان به نتایجی دست پیدا کرده‌اند که شواهد تازه‌ای را درباره ارتباط بین آمادگی جسمانی و سلامت شناختی در سالمندان ارائه می‌کند. این مطالعه نشان می‌دهد که اگر سالمندان سالم و دارای آمادگی جسمانی مطلوب، ورزش کردن را فقط برای ۱۰ روز کنار بگذارند، جریان خون در قسمت‌های خاصی از مغز آنان مثل هیپوکامپ ضعیف می‌شود.

این بخش‌های خاص مغز از اهمیت خاصی در تفکر، یادگیری و حافظه برخوردار هستند. محققان در این مطالعه، از شیوه MRI برای سنجش جریان خون در مغز تعدادی از افراد ۵۰ تا ۸۹ ساله (با میانگین ۶۱ سال) استفاده کردند که از سلامت و آمادگی جسمانی مطلوبی برخوردار بودند. این کار در دو مرحله انجام گرفت: قبل از متوقف کردن ورزش و بعد از یک دوره ده‌روزه که بدون هیچ ورزشی تنظیم شده بود.

این محققان براساس اسکن‌های مغزی توانستند که سرعت جریان خون را در دوره اوج آمادگی جسمانی و بعد از دوره بدون ورزش مورد ارزیابی قرار دهند. نتایج نهایی نشان دادند که بعد از متوقف کردن ورزش، سرعت جریان خون در هشت قسمت از مغز (از جمله هیپوکامپ چپ و راست) کاهش پیدا می‌کند.

پروفسور جی. کارسون اسمیت، از اعضای دانشگاه مریلند و مسئول این مطالعه، می‌گوید: «ما به این نتیجه رسیدیم که اگر شما فعالیت بدنی خودتان را کمتر کنید، احتمال ابتلا به مشکلات شناختی و زوال عقل را در دوران سالمندی افزایش می‌دهید».