سلامت و سبک زندگی

سلامت و سبک زندگی

سلامت و سبک زندگی

سلامت و سبک زندگی

برای سلامت استخوان‌های خود، ماست بخورید!

ماست به‌عنوان یکی از منابع مناسب برای سلامت بدن در جهت دریافت کلسیم، پروتئین و ویتامین‌های ضروری شناخته می‌شود، و همواره مورد توجه محققان بوده است. یکی از مطالعات اخیر درباره ماست نشان می‌دهد که این محصول غذایی با بهبود سلامتی استخوان‌ها مرتبط است. گزارشی از این مطالعه در Osteoporosis International منتشر شده است.

محققان کالج ترینیتی می‌گویند که افزایش مصرف ماست در رژیم غذایی، هم تراکم استخوانی را افزایش می‌دهد و هم خطر ابتلا به پوکی استخوان را کمتر می‌کند. آنان در این مطالعه، وضعیت بیش از ۴ هزار نفر از افراد بالای ۶۰ سال ایرلندی را مورد بررسی قرار دادند و با استفاده از پرسش‌نامه‌ها، اطلاعات مختلفی درباره رژیم غذایی و سبک زندگی و سلامت آنان کسب کردند. به‌علاوه، عواملی مانند توانایی‌های بدنی و تراکم استخوانی نیز با کمک MRI و اشعه ایکس در نظر گرفته شدند.

یافته‌های نهایی نشان دادند که مصرف ماست به‌طور منظم، تراکم املاح استخوانی را ۳ تا ۴ درصد افزایش می‌دهد و خطر ابتلا به پوکی استخوان را در مردان ۳۹ درصد و در زنان ۵۲ درصد پایین می‌آورد. همچنین، افرادی که به‌طور منظم ماست می‌خورند،‌ عملکرد بهتری در آزمون‌های آمادگی جسمانی از خودشان نشان می‌دهند. دکتر ایمون لرد (از اعضای کالج ترینیتی لندن و مسئول این مطالعه) می‌گوید: «اطلاعات ما نشان می‌دهند که افزایش استفاده از ماست می‌تواند استراتژی مناسبی برای حفظ سلامتی استخوان‌ها باشد و ما قصد داریم که این مساله را در آینده و با کمک مطالعات مشاهده‌ای، اعتبارسنجی کنیم».

محققان تاکید می‌کنند که برای بهره‌مندی از فواید ماست برای سلامتی استخوان‌ها، حتما از ماست‌های بدون قندهای افزودنی و شیرین‌کننده‌های غیرطبیعی دیگر استفاده کنید.