سلامت و سبک زندگی

سلامت و سبک زندگی

سلامت و سبک زندگی

سلامت و سبک زندگی

تاثیر منفی داروی نکسیوم بر سلامت قلب

محققان موسسه تحقیقاتی Houston Methodist در مطالعه اخیرشان به نتایج تازه‌ای درباره یکی از داروهای سوزش سر معده دست پیدا کردند. براساس گزارشی که در Circulation Research منتشر شده است، یکی از داروهای بدون نسخه به‌نام نکسیوم که برای درمان سوزش سر معده مصرف می‌شود، می‌تواند فرآیند پیری سلول‌های رگ‌های خونی را سریع‌تر کند و سلامت قلبی افراد را به خطر بیاندازد.

محققان می‌گویند که پیری سریع‌تر سلول‌های عروق خونی با قرار گرفتن در معرض اسید نکسیوم، می‌تواند مانع از عملکرد درست این سلول‌ها برای پیشگیری از بروز حمله قلبی و سکته مغزی شود. این مطالعه آزمایشگاهی می‌تواند توضیح دهد که چرا مطالعات دیگر نشان داده‌اند که خطر ابتلا به بیماری قلبی در میان کسانی که از مهارکننده‌های پمپ پروتون (PPIs) استفاده می‌کنند، افزایش پیدا می‌کند و سلامت قلبی افراد را به خطر میافتد.

آسترازنکا، شرکت سازنده داروی نکسیوم، با صدور یک بیانیه به نتایج حاصل از این مطالعه واکنش نشان داد و اظهار کرد که حفظ ایمنی بیماران در اولویت‌های این شرکت قرار دارد و اگر این داروها براساس توصیه‌های روی برچسب محصولات مصرف شوند، مشکلی ایجاد نمی‌کنند و موثر هستند. علی‌رغم این اظهارات، مسئولان این مطالعه می‌گویند که بسیاری از افراد از مهارکننده‌های پمپ پروتون (PPIs) براساس دستورالعمل‌های سازمان غذا و دارو استفاده نمی‌کنند و حتی این داروها در درازمدت نیز استفاده می‌شوند.