سلامت و سبک زندگی

سلامت و سبک زندگی

سلامت و سبک زندگی

سلامت و سبک زندگی

عوامل تشدیدکننده سوزش سر معده/ سیگار و آدامس

بعضی از متخصصان معتقدند که استفاده از تنباکو، فشار روی اسفنکتر تحتانی مری را تحت تاثیر خودش قرار می‌دهد و سلامت مری را به خطر می اندازد، اما مساله فقط به این مشکل ختم نمی‌شود. متاسفانه، تاثیر منفی تنباکو روی بزاق می‌تواند سوزش سر معده را تشدید کند. تنباکو، تعادل آب بدن را از بین می‌برد و همین اتفاق باعث کم شدن میزان بزاق در دهان می‌شود.

اگر سطح بزاق در دهان کم باشد، اسید معده به‌ درستی کنترل نمی‌شود و مقداری از آن می‌تواند دوباره به سمت گلو برگردد. مساله دیگری که سوزش سر معده را تشدید می‌کند، عادت جویدن آدامس است. اگر از طرفداران آدامس نعناعی هستید، بهتر است که استفاده از این نوع آدامس‌ها را متوقف کنید.

نعناع مثل کافئین، عضله اسفنکتر را شُل می‌کند و باعث می‌شود که اسید معده به سمت گلو برگردد. بنابراین، برای جلوگیری از این مشکل، از انواع نوشیدنی‌ها یا خوراکی‌های حاوی عصاره نعناع، مثل چای و آب‌نبات و دسر، استفاده نکنید.

داشتن دفترچه یادداشت سلامت و تغذیه‌ای به شما کمک می‌کند تا محرک‌های مختلف را به‌خوبی شناسایی کنید. افرادی که مستعد ابتلا به سوزش سر معده هستند، باید از غذا خوردن در ساعات پایانی شب پرهیز کنند. بسیاری از متخصصان به بیماران مبتلا به ریفلاکس اسید توصیه می‌کنند که حداقل دو ساعت پیش از خواب هیچ غذایی نخورند. به‌محض این‌که روی تخت‌خواب دراز می‌کشید، جاذبه شرایط معده شما را بدتر می‌کند. درواقع، قرار گرفتن در حالت خوابیده، امکان برگشتن اسید معده به مری را خیلی راحت‌تر می‌سازد.