سلامت و سبک زندگی

سلامت و سبک زندگی

سلامت و سبک زندگی

سلامت و سبک زندگی

سه رمز اصلی شیردهی به نوزاد را بشناسیم!

اگر با ۳ رمز شیردهی به نوزاد خود آشنا باشید، می‌توانید با آرامش و سلامت بیشتری، دوران شیردهی را پشت سر بگذارید. این ۳ رمز، به شرح زیر هستند: هوشیاری: مادر باید نشانه‌های گرسنگی را در نوزاد خودش بشناسد و سریعا آن‌ها را تشخیص بدهد. شیردهی به نوزاد در مواقعی که گرسنه است، واقعا باید جدی گرفته شود. این نوع شیردهی را با اصطلاح «در دسترس» (on demand) مشخص می‌کنند.

در هفته‌های اول پس از زایمان، ممکن است که در هر ۲۴ ساعت، ۸ تا ۱۲ بار به نوزاد شیر بدهید. نوزادان گرسنه، دست خودشان را به سمت دهان می‌برند، صدای مکیدن را تقلید می‌کنند یا دهان خودشان را تکان می‌دهند، یا حتی سعی می‌کنند که خودشان را در آغوش مادر به پستان برسانند. مادر نباید برای شیردهی به نوزاد تا زمان گریه کردن او منتظر بماند. گریه کردن نوزاد، نشانه گرسنگی شدید و بیش از حد او است. صبوری: مادر باید کاملا صبورانه با نوزاد برخورد کند. بنابراین، هر بار که نوزاد به تغذیه نیاز داشته باشد، او باید همکاری کند و مانعی نتراشد. در ضمن، مادر نباید در روند شیردهی به نوزاد عجله کند یا او را آزار بدهد. نوزدان معمولا بین ۱۰ تا ۲۰ دقیقه از هر سینه مادر تغذیه می‌کنند و سلامت بدن نوزاد با شیر مادر تامین می شود.

آرامش: آرامش و راحتی، کلید اصلی برای شیردهی به نوزاد است. مادر باید درحین شیردهی کاملا ریکلس ,باشد و در حالت کاملا راحتی قرار بگیرد. در این صورت است که شیر مادر راحت‌تر به جریان می‌افتد و در دسترس نوزاد قرار می‌گیرد. بنابراین، قبل از شروع روند شیردهی، ‌حتما از چند بالش برای حفظ سلامت و راحتی بازوها،‌ سر، گردن و پاها استفاده کنید. آیا شیردهی به نوزاد، ملاحظات پزشکی خاصی هم دارد؟ در چند حالت خاص، شیردهی می‌تواند به نوزاد آسیب برساند. تحت شرایط زیر، مادر هرگز نباید به نوزاد شیر بدهد: مبتلا بودن مادر به HIV: شیردهی به نوزاد تحت این شرایط، می‌تواند ویروس  HIV را به نوزاد انتقال بدهد. مبتلا بودن مادر به توبرکلوزیس فعال و درمان‌نشده. قرار داشتن در مرحله شیمی‌درمانی برای مقابله با سرطان . استفاده مادر از مواد مخدر. مبتلا بودن نوزاد به نوعی بیماری نادر به‌نام گالاکتوسمی و عدم تحمل قند طبیعی (گلوکز) موجود در شیر. استفاده مادر از داروهای تجویزی خاص مانند بعضی از داروهای مختص بیماری میگرن ، بیماری  پارکینسون یا آرتریت .

اگر از داروهای تجویزی استفاده می‌کنید، حتما قبل از شیردهی به نوزاد با پزشک خودتان مشورت کنید. پزشک می‌تواند به شما کمک کند تا عقلانی و آگاهانه تصمیم بگیرید. مبتلا شدن مادر به سرماخوردگی یا آنفلوانزا نیز معمولا نباید مانعی برای شیردهی باشد. شیر مادر، این بیماری‌ها را به نوزاد انتقال نمی‌دهد و حتی می‌تواند آنتی‌بادی‌های مناسب را برای مقابله با بیماری در اختیار نوزاد قرار بدهد.