سلامت و سبک زندگی

سلامت و سبک زندگی

سلامت و سبک زندگی

سلامت و سبک زندگی

چرا بعضی‌ها از شنیدن صدای ضبط شده خود متنفرند؟!

تنفر از شنیدن صدای ضبط شده‌ خودمان امری کاملا عادی است و خوب است بدانید دلیلش تارهای صوتی ما است! اگر تا به حال به صدای ضبط شده خودتان بر روی پیغام‌گیر شخصی منزلتان گوش کرده‌اید، وحشت زده شده‌اید و احساس بدی داشته‌اید باید بدانید شما تنها نیستید! محققین باور دارند حس تنفر از شنیدن صدای خودمان رویدادی عادی است. در ادامه با دلایل این مشکل آشنا می‌شویم: شما صدای خود را متفاوت می‌شنوید وقتی شما صدای صحبت کردن دیگران را می‌شنوید، امواج پخش شده در هوا از گوش‌تان به مغز شما منتقل می‌شود و باعث ارتعاش پرده گوش شده و بعد مغز این ارتعاشات را به صدا تبدیل می‌کند.

با این وجود، وقتی شما خودتان هم به تنهایی صحبت می‌کنید تارهای صوتی و مجاری تنفسی‌تان به لرزه در می‌آید و این بدین معناست که شما از دو منبع متفاوت صدا دریافت می‌کنید: صدای خودتان که از گوش‌تان می‌شنوید و صدایی که از ارتعاشات تارهای صوتی‌تان شنیده می‌شود. وقتی ما حرف میزنیم، دیگران صدای صحبت کردن ما را می‌شنوند، ولی خودمان صدا را از اجزای پیچیده درون سرمان می‌شنویم. صدا در اطراف سینوس‌ها، تمام فواصل و فضاهای خالی داخل سر و در بین گوش‌ها می‌پیچد و همین باعث تغییر در نحوه شنیدن صدا در مقایسه با صدای صحبت کردن سایر افراد می‌شود.

اشخاص صدای خود را از ترکیب دو منبع متفاوت صدا می‌شنوند در صورتی که سایرین تنها صدا را از محرک‌های بیرونی می‌شنوند و این دلیل تفاوت شنیدن صدای شما با صدای ضبط شده‌تان است . هنگام گوش کردن به صدای ضبط شده خودتان شما تنها صدا را از محرک‌های بیرونی می‌شنوید و نه ترکیبی از دو منبع متفاوت صدا. شما صدای خود را اشتباه تشخیص می‌دهید اغلب مردم به صدای صحبت کردن خود جداگانه گوش نمی‌دهند، بنابراین ممکن است نسبت به صدای خود بی‌اعتنا باشند. در یک تحقیق انجام شده در این زمینه مشخص شد زمانی که افراد به صدای ضبط شده خود گوش می‌کنند تنها ۳۸ درصد از آن‌ها قادر به تشخیص سریع صدای خود هستند.

زمانی که ما صدای ضبط شده خود را می‌شنویم، ممکن است برایمان ناخوشایند و یا حتی مایوس کننده هم باشد. همه ما عادت به شنیدن صدایمان از درون سر خود داریم، حتی اگر نامفهوم و یا تحریف شده باشد. نتیجه اینکه، تصور ما از صدای خودمان آن چیزی است که می‌شنویم و نه آن چیزی که در اصل واقعیت دارد. این موضوع می‌تواند برای افراد مبتلا به اختلال روانی دیسمورفیک (خود زشت پنداری) و اشخاصی که دچار اختلالات جنسی هستند حادتر باشد. برای افرادی که دچار اختلالات جنسی هستند، شنیدن صدای خودشان می‌تواند همانند شنیدن صدای جنس مخالف باشد. مطمئنا همه ما دوست داریم صدای خود را همسان با جنسیت خودمان بشنویم. شنیدن صدایی متفاوت با هویت ما ممکن است منجر به تصور غلط اینکه که ما در درون بدن اشتباهی قرار داریم بشود. فکر اینکه صدای ما نماینگر خود واقعی ما نیست می‌تواند تبدیل به معضل بسیار بزرگی در زندگی ما شود. شما تا ابد، ناگزیر به تحمل صدای خود نیستید اگر شما واقعا از تحمل صدای خودتان خسته شده‌اید، گزینه‌های متعددی برای انتخاب پیش رو دارید.

اول اینکه، می‌توانید به یک درمانگر صدا مراجعه کنید که شیوه کارش کاملا با یک گفتار درمان متفاوت است. درمانگر صدا با انجام تمرین‌های مخصوص بر روی زیر و بم صدا، تقویت آواها و موزون کردن وزن و آهنگ صدای شما کار می‌کند. برای مثال: تغییر روی شیوه تنفس شما با ایجاد حباب به وسیله یک نی. این کار مانند فیزیوتراپی، اما برای صدا است. چنانچه صدادرمانی موثر نبود، می‌توانید از یک روانشناس خبره کمک بگیرید. حتی انجام جراحی در بعضی اشخاص دچار اختلالات جنسی هم رایج است.

چرا بعضی‌ها از شنیدن صدای ضبط شده خود متنفرند؟!